Læringsmål |
Det er fagets mål, at den studerende på grundlag
af de regelsæt, der indgår i pensum, kan
- redegøre for virksomheders og personers retsstilling
- identificere obligationsretlige problemstillinger i konkrete
eksempler
- placere konkrete obligationsretlige problemstillinger i en
overordnet sammenhæng på en måde, som demonstrerer overblik,
indsigt og forståelse
- analysere konkrete obligationsretlige problemstillinger
- argumentere for fagligt begrundede løsninger og foretage en
kritisk bedømmelse af forskellige retlige muligheder til løsning af
konflikter og til sikring eller forbedring af en virksomheds
retsposition
- præsentere obligationsretlige problemer, løsninger og
argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser
overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger og
begreber
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Juridisk forudsætninger svarende til bestået
HA(jur.) |
Prøve/delprøver |
Videregående
obligationsret:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Se nedenfor |
| Eksamen har en varighed på 3 timer.
Man må aflevere så mange sider man kan og vil. |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Som udgangspunkt er syge-/omprøven
også skriftlig på samme betingelser som den ordinære prøve. Hvis
antallet af tilmeldte studerende til denne prøve muliggør en
mundtlig omprøve, vil dette alternativ blive
overvejet.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget skal bidrage til, at alle kandidater er fortrolige med den
almene obligationsret som den overordnede ramme for de fleste
erhvervsretlige problemstillinger af formueretlig karakter,
herunder de obligationsretlige begreber og principper samt
obligationsretlig argumentation. Endvidere skal faget medvirke til
at sikre, at behandlingen af de formueretlige dele af de
specialiserede juridiske og integrerede valgfag på cand.
merc.(jur)-uddannelsen kan foregå på et højt fagligt
niveau.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
1. Forelæsninger. Klassiske forelæsninger på
bestemte temaer. Læseplanen angiver læringsmålet for enhver
forelæsning. Dette mål opnås ved, at den studerende forbereder
indlæringen ved forelæsningen ved at studere det pensum og ev.
opgaver, der også fremgår av læseplanen.
2. Interaktive øvelser. I forbindelse med nogle forelæsninger vil
den studerende få udleveret særlige opgaver, der nogen gange skal
løses individuelt, andre gange i fællesskab med medstuderende.
Disse opgaver kan også komme at distribueres op til en forelæsning,
sådan, at den studerende gives mulighed for, at forberede opgaven
før forelæsningen. |
Feedback i undervisningen |
Feedback gives dels i diskussioner i løbet af
forelæsningerne, dels i forbindelse med gennemgangen af de
interaktive øvelser. |
Studenterarbejdstimer |
Deltagelse i forelæsninger |
33 timer |
Forberedelse (herunder læsning af pensum og forberedelse af
øvelser) |
105 timer |
Løbende opgaver og fremlæggelser |
25 timer |
Eksamensforberedelse |
40 timer |
Eksamen |
3 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Canvas for yderligere
information.
Mads Bryde Andersen & Joseph Lookofsky: Lærebog i
Obligationsret I, Ydelsen. Beføjelser. (seneste udgave)
Bo von Eyben, Peter Mortensen & Ivan Sørensen:
Lærebog i Obligationsret II, Personskifte i skyldforhold,
Fordringers ophør. Hæftelsesformer. (seneste udgave)
Bo von Eyben & Helle Isager: Lærebog i
Erstatningsret (seneste udgave)
|