2022/2023 BA-BHAAV2644U Markedsføring på forbrugermarkeder
English Title | |
Consumer Behaviour and marketing actions |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 100 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 11-02-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Der opnås personlige kompetencer ved bl.a. at
arbejde med fagområdet ud fra realistiske cases og
konditioner, hvor der skal afgives argumenterede rekommendationer i konkrete forbrugermæssige sammenhænge omkring beslutninger i salgs- og marketingindsatsen.
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Den studerende forventes at have forståelse for og en vis viden indenfor andre relaterede fagdiscipliner som afsætningsøkonomi, virksomhedsstrategi, markedskommunikation og erhvervspsykologi. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Det er fagets formål at sætte den studerende i stand til at analysere forbrugeradfærd for forskellige genstandsfelter med henblik på at kunne udforme målrettede marketingaktiviteter, herunder produktudvikling og valg af kommunikationskanaler. Indføringen i og analyser af forbrugeradfærd sker med særligt henblik på, at virksomheder kan tilrettelægge og implementere marketingaktiviteter, som reflekterer forbrugernes værdier, behov, ønsker, interesser og holdninger. For at kunne komme i kontakr med og påvirke forbrugerne må virksomhederne søge at forstå de ofte komplicerede mekanismer og processer, der ligger til grund for forbrugerens eller forskellige gruppers opfattelser, holdninger og adfærd – og koble og anvende denne indsigt til beslutninger i salgs- og marketingindsatsen. Blandt de problemområder, der indgår, kan nævnes: - Forbrugernes indlæringsprocesser - Informationsmodtagelse, -søgning og bearbejdning
- Værdier, livsstil, kultur og segmenteringsværktøjer - Forbrugernes anvendelse og indflydelse fra online og offline platforme og medier - Metoder til indsamling af empiriske data om holdninger, beslutningstagning og adfærd - Hvordan integrere forbrugeradfærdsanalyser i en markedsføringsplan? |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningsformen er intensiv og
dialogorienteret og er en kombination af kortere
oversigtsforelæsninger og dialog samt arbejde med mindre
cases/opgaver, hvor der arbejdes med aktuelle/konkrete
forbrugerproblemstillinger i relation til fagets indhold og
læringsmål.
Det forventes, at de studerende løbende følger og selvstændigt kan analysere, evaluere og perspektivere større danske B2C-kampagner Aktiv deltagelse og inddragelse af de studerende er således en vigtig pædagogisk dimension. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
I form af mundtlig feedback og diskussion i plenum af løsninger af mindre cases samt diskussion af mindre summeøvelser i løbet af forelæsningerne | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Andersen, Ole E : "Forstå Forbrugerne - og bliv en bedre markedsfører", Samfundslitteratur, juni 2021, 2. udgave
”Levy, J. Sidney: Symbols for sale”, artikel i Harvard Business Review 37 (July-August 1959)´p. 117 - 124 Court, David m.fl.: ”The Consumer Decision Journey”, artikel i McKinsey Quarterly 2009, nr. 3 Andersen, Claus: “Ny model gør op med mere end 100 års marketingtankegang” ECO-system, OMD-Review, marts 2014 Hogan, Suzanne m.fl. ”Building a Brand on the Touchpoints That Count” af , publiceret i Journal of Business Strategy 26 (2) · April 2005 Andersen, Ole E. og Helle Haurum: "Touchpoints i kunderejser, hvor og hvordan skabes værdi”, artikel i Tid & tendenser, pej-gruppen, maj 2019
Hertil kommer udvalgte forskningsartikler, praktiske cases m.v. (meddeles senere).
Kursorisk litteratur: Kotler, Philip, Kevin L. Keller, Mairead Brady, Malcolm Goodman & Torben Hansen: Marketing Management. Third European Edition, Pearson/ Prentice Hall, 2016 eller Fourth Edition, 2019. Heri chap. 1, 7 og 11.
|