Læringsmål |
- Demonstrere kendskab til de forvaltningsretlige og statsretlige
data i form af de relevante regelsæt samt deres opbygning og
funktion, herunder navnlig i forhold til erhvervslivet i en
samfundsmæssig kontekst.
- Identificere relevante forvaltningsretlige og statsretlige
problemer på en måde, der viser overblik, indsigt og
forståelse.
- Analysere forvaltningsretlige og statsretlige problemstillinger
af særlig betydning for erhvervslivets forhold og for samfundet som
helhed.
- Argumentere for forskellige fagligt begrundede løsninger og
foretage en kritisk afvejning af de retlige argumenter og
løsningsmuligheder.
- Præsentere løsninger og argumenter på en systematisk og
sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for
fagets problemstillinger
|
Prøve/delprøver |
Forvaltningsret:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
2 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger),
kompendier og noter
Den studerende har adgang til - Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- IT-basispakke
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Der er ikke adgang til e-bøger i forbindelse med eksamen, så det
anbefales ikke at investere i
disse.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets mål er skabe dels en teoretisk forståelse, et overblik
over og viden om forvaltningsretlige data i form af
forvaltningsretlige regler og principper samt om statsretlige data
i form af statsretlige regler og grundbegreber, dels færdigheder
med hensyn til at anvende denne teoretiske indsigt til at
kvalificere, analysere, vurdere og løse konkrete
forvaltningsretlige og
statsretlige problemstillinger.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen foregår ved
tilstedeværelsesforelæsninger og ved online-materiale, herunder
quizzer.
Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over
fagets 206 arbejdstimer på følgende vis (ret til ændringer
forbeholdes): |
Feedback i undervisningen |
Feedback gives på den mundtlige deltagelse i
undervisningen. De studerende forventes at have læst dagens pensum
og besvaret de spørgsmål, der lægges på Canvas, før undervisningen.
Gennem aktiv deltagelse i de cases, spørgsmål, domme og opgaver,
der inddrages i undervisningen, får de studerende feedback på deres
refleksion, forståelse og anvendelse af pensum.
De fastsatte office hours tilbydes som mulighed for at få mundtlig
feedback på de besvarelser af spørgsmål og tidligere
eksamensopgaver, som de studerende laver undervejs i forløbet. De
studerende skal selv aftale tid hos underviseren for denne type
feedback.
De studerende har desuden under hele kurset adgang til multiple
choice-quizzer på CBS Canvas, der giver feedback på
svarmulighedsniveau. Dvs. at den studerende får at vide, hvorfor
hendes/hans svar er forkert og en ledetråd til, hvor hun/han kan
læse op på stoffet inden næste forsøg.
|
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
44 timer |
Forberedelse |
112 timer |
Løbende opgaver og diskussion |
25 timer |
Eksamensforberedelse |
25 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Pensum er vejledende og opdateres ved nye udgaver. Se
lektionsplanen på Canvas for yderligere information.
Sten Bønsing, Almindelig Forvaltningsret, 4. udg.,
(DJØF 2018)
Jens Peter Christensen mfl.: Dansk Statsret, 3. udgave, (DJØF’s
forlag 2020)
|