2022/2023 BA-BMECO1801U Sandsynlighedsteori
English Title | |
Probability Theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk (også udbudt som valgfag) |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
MEC Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
matematik, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 01-07-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Kendskab til matematik svarende til de første to semestre på HA(mat). | ||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Der stilles en obligatorisk opgave, som de studerende i grupper på 3 personer skal løse og have godkendt af underviseren for at blive indstillet til den ordinære eksamen. Før opgaven afleveres, skal gruppen have deltaget i et møde med underviseren, hvor udvalgte dele af opgaven er blevet diskuteret. Det er underviseren alene, der vurderer, om besvarelsen kan godkendes. Godkendes opgavebesvarelsen ikke i forbindelse med den ordinære aflevering, skal den studerende til en 10 minutters mundtlig udprøvning baseret på den tidligere stillede obligatoriske opgave samt pensum for at kunne indstille sig til syge-/omprøven. Det er underviseren alene, der vurderer, om besvarelsen kan godkendes. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen har til formål at give de studerende forståelse af modeller for stokastiske fænomener, således at disse kan anvendes i erhvervsøkonomiske specialdiscipliner, f.eks. finansieringsteori, spilteori og kø og lagerteori. Videre danner sandsynlighedsteorien grundlag for forståelsen af statistiske principper og metoder, og hvorledes disse kan indgå som beslutningsgrundlag.
Der undervises på et matematisk grundlag, dvs. faget anvender væsentlige dele af matematisk analyse og lineær algebra. Kurset indfører sandsynlighedsregningens basale begreber og metoder. De centrale begreber er stokastiske variable, en- og flerdimensionale fordelinger og tæthedsfunktioner, middelværdi og varians, uafhængighed og betingede fordelinger og transformationer.
Der forelæses i 12 uger, hvoraf øvelsesundervisningen løber i de sidste 10. Hver uge med øvelser indeholder 2 timers workshop, hvor der arbejdes med opgaver under vejledning fra instruktoren, og 2 timers fælles opgavegennemgang. Derudover indeholder kurset en separat workshop, hvor statistikprogrammet R introduceres. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og øvelser | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Ved øvelsesworkshops, hvor de studerende selv
regner opgaver med hjælp fra instruktoren, kan der løbende fås
kommentarer og forbedringsforslag til de løsninger, der udarbejdes.
Ved øvelsestimer med opgavegennemgang er der mulighed for at sammenligne egne løsningstilgange med de løsninger, der fremstilles i plenum. Der er desuden mulighed for selv at bidrage til den fælles opgaveløsning og at få feedback på dette bidrag. Forelæsningerne indeholder en række mindre quizzer og opgaver, vis resultater den efterfølgende undervisning tilpasses. På kursushjemmesiden vil løbende blive lagt opsamlingsquizzer ud med tilpassede konstruktive forslag til videre læsning i tilfælde af forkerte svar. Som led i fagets obligatoriske opgave skal grupperne booke et møde med underviseren inden afleveringen. Her skal gruppen mundtligt fremlægge en selvvalgt del af opgavebesvarelsen, som der ønskes feedback på. Ved mødet gives mundtlig feedback på det fremlagte, og udfærdigelsen af besvarelsen diskuteres. Efterfølgende gives skriftlig feedback på den afleverede besvarelse, og til sidst udsendes en kortere film, hvor der samles op på typiske fejl på tværs af alle afleveringer. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Wackerly, Mendenhall, Scheaffer: Mathematical Statistics with
Applications, 7th Edition, Duxbury 2008.
Hertil kommer supplerende notater i fornødent omfang.
|