2022/2023  KAN-CCMVV1144U  Boligøkonomi og -finansiering

Housing economics and finance

Type Valgfag
Max. antal deltagere 70
Studienævnet for cand. merc.
  • Carsten Sørensen - Institut for Finansiering (FI)
Underviser og fagansvarlig:
Ekstern lektor
Marc Lund Andersen, Boligøkonomisk Videncenter
  • Finansiering/Finance
  • Politologi/Political Science
  • Økonomi/Economics
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 11-05-2022

Efter at have gennemført faget er målet, at den studerende:
  • Kan anvende fagets teorier på boligøkonomiske problemstillinger
  • Kan analysere boliger som investeringer og forstår afkast, risici, omkostninger og likviditetspåvirkning ved de forskellige boligformer
  • Kan rådgive om samspillet mellem boligmarkedet og samfundsøkonomien
  • Kender til de væsentlige økonomiske og finansieringsrelaterede karakteristika ved boligmarkedets delmarkeder (ejerboligmarkedet, andelsboligmarkedet, det private og det almennyttige udlejningsmarked)
  • Kan rådgive om, hvordan regulering, beskatning og subsidiering påvirker boligmarkedets delmarkeder og forstår hvordan ændringer heri påvirker balancen imellem dem
  • Forstår boligmarkedet og delmarkederne mht. deres dynamikker og struktur internt og i samspil med hinanden
  • Har fået en dyb forståelse for finansiering af boliger og den danske realkreditsektor
Boligøkonomi og finansiering:
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Eksamen afholdes som en 4 timers skriftlig eksamen uden hjælpemidler.
Der er ingen begrænsning på omfang, de studerende har 4 timer til deres rådighed.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe
  • En godkendt lommeregner. Kun modellerne HP10bll+ eller Texas BA ll Plus er tilladt (begge modeller er Ikke-programmerbare, finansielle lommeregnere).
  • Oversættelsesordbøger i papirformat
Den studerende har adgang til
  • Udvidet IT-pakke
Læs nærmere her : Hjælpemidler og IT-pakker
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Boligmarkedet udgør en essentiel rolle i samfundsøkonomien. Boligmarkedet både påvirker og påvirkes af mange forskellige aspekter såsom økonomi, investeringsmuligheder, samfundsudvikling, lovgivning, regulering, skat og subsidier mm. Der arbejdes bl.a. med følgende temaer (med forbehold for ændringer):

• Grundlæggende problemstillinger i boligøkonomi
  • Forskellen mellem boligudgifter og boligomkostninger ved boligmarkedets delmarkeder
  • Samspillet mellem boligmarkedets delmarkeder (ejerboligsektoren, andelsboligsektoren, den private udlejningsboligsektor og den almennyttige udlejningssektor)
  • Dynamikker, tilpasning og udvikling i udbud og efterspørgsel på boligmarkedet
  • Konjunkturcykler, boligbobler og prisdannelse på boligmarkedet
  • Afkast og risici ved bolig- og ejendomsinvestering samt beskatning heraf
  • Den danske realkreditsektor, realkreditprodukter og finansiering af ejendomme
  • Udbud og efterspørgsel på boligmarkedet
  • Huslejefastsættelse og det private samt almennyttige lejeboligmarked
  • Andelsboligøkonomi og andelsboligmarkedet
  • Regulering, beskatning og subsidiering af lejeboliger, andelsboliger, ejerboliger og almennyttig sektor
  • Innovationer i måden at finansiere ejendomme samt måder at beskytte egenkapital i boligen

Fagets udvikling af personlige kompetencer:

Det overordnede formål med faget er at gøre den studerende i stand til at varetage analytiske opgaver som relaterer sig til boligmarkedet på et højt fagligt niveau. Den studerende vil både opnå teoretisk viden og institutionel viden om boligmarkedet. Kvalifikationernes som tillæres, kan være særligt nyttige i forbindelse med beskæftigelse i banker, realkreditinstitutter, ejendomsselskaber, pensionsselskaber, den almennyttige sektor, offentlige styrelser, ministerier og interesseorganisationer.

Forelæsninger med dialog
15 ugentlige dobbelt lektioner og en afsluttende spørgetime med gennemgang af prøveeksamen
De studerende opfordres til at sende mails og stille spørgsmål i timerne. Derudover gennemgås prøveeksamen med eleverne
Forberedelse 140 timer