2010/2011 BA-HAJ_VJMRVI Projekt 2/Videregående juridisk metode og retsteori og Økonomisk videnskabsteori
English Title | |
Project 2 |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Placering |
Andet quarter
Efterår 2012 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura |
Kursusansvarlig | |
Henrik Andersen | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||
Læringsmål for Projekt 2 er opstillet i to aspekter, det ene vedrører det metodiske udbytte af arbejdet dermed, det andet vedrører de elementer som Projektet skal bestå af. Det metodiske udbytte Efter at have gennemført forløbet skal den studerende kunne: • Håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og formulering af problem er gensidigt influerende. • Formulere et problem, som kan styre og strukturere arbejdet med afhandlingen og dens indhold. • Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for at løse problemet. • Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt til besvarelsen af spørgsmål og ved løsningen af problemet. • Udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af problem, opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion. • Argumentere for relevansen af den anvendte teori. • Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes til dokumentation for analyse og løsning af problemet. • Forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem: formulering af problem, valg og brug af teori, empiriindsamling og empiribearbejdning og konklusion. Indholdskriterier Karakteren 12 gives, når Projektet på fremragende vis, d.v.s. med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende krav: • Projektet er styret af en for uddannelsen relevant problemformulering udviklet af den studerende. • Besvarelsen er afgrænset således, at Projektets analyser og diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne besvare problemformuleringen. • Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning, disposition, analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår logisk i lyset af problemformuleringen. • Der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis empiri indgår). • Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i analyse og konklusion. • Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, d.v.s. går i dybden. • I bedømmelsen indgår den studerendes stave- og formuleringsevne. • I bedømmelsen indgår resumé, der indeholder Projektets centrale pointer. Resuméet skal affattes på engelsk. • Projektet anvender begge fagområder i løsningen af problemformuleringen, således at fagområderne indgår i projektet med nogenlunde samme vægt. Projektet kombinerer de to fagområder hensigtsmæssigt. • De i Vejledningen anførte elementer Videregående juridisk metode og retsteori Den studerende skal til den mundtlige eksamen kunne redegøre for indholdet i retsvidenskaben generelt, særligt for indholdet i retskildelæren, den retsdogmatiske metode og retspolitiske analyser. Den studerende skal kunne angive forskelle mellem disse forskellige discipliner inden for retsvidenskaben. Den studerende skal have et indgående kendskab til betydningen af den juridiske metode ved juridiske analyser, samt kunne angive hvilke retskilder, der er anvendt i projekt 2, hvordan den retsdogmatiske analyse er gennemført og forskellen på retsdogmatik og retspolitik i forhold til projektet. Den studerende skal endvidere kunne redegøre for indholdet i den række grundlæggende retsteorier, der er angivet i pensum. Særligt indgående skal der kunne redegøres for naturretten, hermeneutikken, retspositivismen og retsrealismen. Den studerende skal kunne angive disse teoriers særlige karakteristika og forklare betydningen af hver enkelt retsteori og kunne angive forskelle og ligheder, samt kunne sætte teorierne ind i et europæisk historisk perspektiv. Den studerende skal endvidere kunne forklare forskellen mellem retsvidenskaben og retsfilosofien og kunne redegøre for og kunne diskutere forholdet mellem disse to discipliner. Den studerende skal kunne vise indgående kendskab til de modeller, der er anvendt i pensum til at forklare såvel retsvidenskaben som retsfilosofien. Økonomisk videnskabsteori Indgår i den individuelle mundtlige eksamen, som danner grundlag for udprøvning af projekt 2. Målet med faget er, at de studerende kan: • Identificere og beskrive de vigtigste forskelle mellem forskellige videnskabsteoretiske opfattelser af økonomi (forskellige økonomiske metodologier) • Kunne identificere de vigtigste dimensioner, hvorpå økonomiske teorier adskiller sig fra hinanden såsom analyseniveau, analyseenhed, virksomheds-perspektiv, virksomheds-metafor, forklaringstype og rationalitetsopfattelse. • Kunne konkretisere hvilken type relation, der er mellem forskellige virksomhedsteorier. Ved udprøvningen af økonomisk videnskabsteori skal den studerende til den mundtlige eksamen kunne redegøre for de forskellige økonomiske metodologier og forskellene mellem disse. Endvidere skal den studerende kunne redegøre de forskellige økonomiske teoriers analyseniveau, analyseenhed og rationalitetsopfattelse. | |||||||||
Eksamen | |||||||||
Projekt 2 – Juridisk metode, EU-ret og –økonomi samt retsteori og økonomisk videnskabsteori | |||||||||
| |||||||||
Eksamination | |||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||
Projektarbejdsformen indgår som en obligatorisk del af HA(jur.)-uddannelsen ved CBS. Den bærende tanke er, at de studerende ikke blot skal præsenteres for økonomiske og juridiske fag i et traditionelt undervisningsforløb, men opøve evnen til inden for en eller flere problemkredse: | |||||||||
Litteratur | |||||||||
Pensum fastsættes nærmere |