2010/2011 BA-HAORG Organisationsanalyse
English Title | |
Organizational Analysis |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 15 ECTS (450 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | To semestre |
Placering |
Efterår
,
Forår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
Når faget er gennemført, skal den studerende have kvalifikationer til at kunne analysere hvordan ledere, medarbejdere og omgivelser oplever, fortolker og samvirker i en eller flere konkrete organisationer. Den studerende bliver vurderet efter følgende fem succeskriterier:
| |||||||||||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||||||||||
Organisationsanalyse | |||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
| |||||||||||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
Faget introducerer til en række teorier om organisationer og til en række metoder som kan benyttes når man analyserer organisationer. Tilsammen sætter teorierne og metoderne de studerende i stand til at analysere hvordan organisationer fungerer. På faget arbejder vi først og fremmest på øvelseshold og i grupper, men der er også nogle forelæsninger for hele holdet undervejs. På første semester fokuserer vi særligt på organisationsteorier, og benytter dem til at analysere udvalgte cases. Første semester afsluttes med en casebaseret eksamen. På andet semester kommer metoder mere i fokus, og de studerende gennemfører i grupper en analyse af en eller flere organisationer og afrapporterer deres analyse i et skriftligt projekt. Det er et arbejde som kræver en høj grad af selvstændigt initiativ, for grupperne skal selv vælge en organisation og skabe kontakt til den, ligesom grupperne selv skal skaffe data om deres caseorganisation og formulere den problemstilling de vil analysere. Andet semester afsluttes med en individuel mundtlig eksamen på baggrund af gruppeprojektet. | |||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Der anvendes øvelser, gruppearbejde, fremlæggelse for holdet samt forelæsninger. | |||||||||||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Amhøj, C. B. (2004). Medarbejderens synliggørelse i den transparente organisation - om styring af frihed og usynliggørelse af ledelse. In D. Pedersen (Ed.), Offentlig ledelse i managementstaten. København: Samfundslitteratur. Kompendium Andersen, I. (2008). Den Skinbarlige Virkelighed (4. ed.).København: Samfundslitteratur. Brown, J. S., & Duguid, P.(1991). Organizational Learning and Communities-of-Practice: Towarda Unified View of Working, Learning, and Innovation. OrganizationScience, 2(1), 40-57. Brunsson, N. (2003). Organized Hypocrisy. In B. Czarniawska & G. Sévon (Eds.), The Northern Lights. Stockholm: Liber. Jacobsen, D. I., & Thorsvik, J. (2008).Hvordan organisationer fungerer (2. ed.). København: Hans Reitzels. Jensen, L. B. (1997). Indføring i tekstanalyse. København: Roskilde Universitetsforlag. Kompendium Kristiansen, S., & Krogstrup, H. K. (1999). Deltagende observation. Introduktion til en forskningsmetodik. København: Hans Reitzel. Kompendium Kvale, S. (1997). Interview. En introduktion til det kvalitative forskningsinterview. Købehavn: Hans Reitzel. Kompendium Lindblom, C. E. ([1959] 1988). The Science of 'MuddlingThrough'. In C. E. Lindblom (Ed.), Democracy and Market Systems(pp. 171-190). Oslo: Universitetsforlaget. AK March, J. G. (1962).The Business Firm as a Political Coalition. The Journal ofPolitics, 24(4), 662-678. March, J. G., & Olsen, J. P.Skraldespandsmodeller af beslutningstagen i organisationer. In (pp.87-117). AK Martin, J. (1990). Deconstructing Organizational Taboos: The Suppression of Gender Conflict in Organizations. Organization Science, 1(4), 339-359. Hent den via bibliotekets fjernadgang på http://www.jstor.org/stable/2634968 Martin, J. (1992). Cultures in Organizations. Oxford: Oxford University Press. Mintzberg, H. (1975). The Manager's Job: Folkloreand Fact. Harvard Business Review, 53(4), 49-61. Hent den viabibliotekets fjernadgang: Mintzberg, H. (1981). Organization design: fashion or fit? Harvard Business Review, 59(1), 103-116. Hent den via bibliotekets fjernadgang: http://esc-web.lib.cbs.dk/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=3867879&site=ehost-live&scope=site Moss Kanter, R. (1979). Power Failure in Management Circuits. Harvard Business Review, 57(4), 65-75. Hent den via bibliotekets fjernadgang: http://esc-web.lib.cbs.dk/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=3867706&site=ehost-live&scope=site Schein, E. H. (2005). DefiningOrganizational Culture. In J. M. Shafritz, J. S. Ott & Y. S.Jang (Eds.), Classics of Organization Theory (6th ed.). London:Thomson. Kompendium Schultz, M. (1990). Kultur i organisationer:Funktion eller symbol: Handelshøjskolens Forlag. Spear, S., & Bowen, H. K. (1999). Decoding the DNA of the Toyota ProductionSystem. Harvard Business Review, 77(5), 96-106. Hent den viabibliotekets fjernadgang: Taylor, F. W. (1911). The Principles ofScientific Management. New York: Harper Bros. Læs teksten som dener tilgængelig på Internet Modern History Sourcebook: van Maanen, J. (1990). The Smile Factory: Work at Disneyland. In P. J. Frost (Ed.), Reframing Organizational Culture (pp. 58-76). London: Sage. Kompendium |