2010/2011 BA-HAP_VAMC Mentoring og coaching i en organisatorisk kontekst
English Title | |
Mentoring og coaching i en organisatorisk kontekst |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Vejledende undervisningstidspunkt: Mandag, 11.40-14.15, Ugerne 36-41, 43-46 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi |
Kursusansvarlig | |
Signe Vikkelsø - ssv.ioa@cbs.dkSecretary Ane Lindgren Hassing - alh.ioa@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
| |
Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse. | |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||
Ved kursets afslutning skal deltagerne være i stand til at Beskrive, sammenligne og vurdere de forskellige teoretiske og praktiske tilgange til coaching og mentoring. Analysere og konkretisere etiske og organisatoriske dilemmaer i forhold til at implementere coaching og mentoring i organisationer ved at anvende begreber, teorier og cases fra undervisningen. | |||||
Forudsætninger | |||||
Faget stiller ingen krav til forudsætninger, men faget bygger på kendskab til læringsteorier. | |||||
Eksamen | |||||
Synopsis med individuel mundtlig eksamen | |||||
| |||||
Eksamination | |||||
Synopsis 3 sider i grupper á 3-6 personer med individuel mundtlig eksamen. Hjælpemidler – alle. Bedømmelse – 12-skalaen baseret på mundtlig fremstilling og argumentation for synopsen. | |||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||
Markedet for udvikling gennem individuelle samtaler har udviklet sig eksplosivt de sidste 10 år. Særligt fokus har der været på coaching og mentoring, hvor coaching-markedet har udviklet en mængde forskellige tilgange og metoder, og hvor mentoring efterhånden er blevet et tilbud i de fleste større virksomheder bl.a. til talentudvikling og integration af nye medarbejdere. I dette valgfag vil vi først og fremmest søge at definere de centrale og grundlæggende begreber inden for coaching og mentoring samt undersøge de forskellige teoretiske og praktiske tilgange, som anvendes i organisatorisk kontekst. Vi vil anvende en række cases fra forskellige brancher og med forskelligt formål for at belyse udfordringer og dilemmaer i design og gennemførelse – samt se på hvilke antagelser om coaching og mentoring, der ligger bag organisationernes anvendelse af disse tiltag. Vi vil se på resultater af forskning for at få nyt perspektiv på, hvad der virker og for at udforske, hvordan virksomhederne kan skabe bedre coaching og mentoring programmer, som skaber resultater både for den enkelte og for organisationen, som har taget initiativet til at anvende coaching og mentoring. Således vil vi skabe ny forståelse for den individuelle læringsproces, som foregår mellem mentor og mentee – mellem coach og coachee, og hvordan den individuelle læringsproces kan bidrage til at skabe organisatoriske læringsprocesser samt til opnåelse af organisatoriske og strategiske mål. | |||||
Undervisningsformer | |||||
Undervisningsformen vil være en kombination af præsentationer, diskussioner og øvelse for at sikre en god læringsproces for de enkelte studerende og for hele klassen – således at de studerende får anledning til at arbejde praktisk med stoffet og til at reflektere selvstændigt over både teori og praksis. | |||||
Yderligere oplysninger | |||||
HA(psyk) studerende har førsteprioritet til valgfaget | |||||
Litteratur | |||||
Hovedbog for faget: Robert Garvey, Paul Stokes and David Megginson: ”Coaching and Mentoring – Theory and Practice” Hertil udvalgte kapitler fra bøgerne: Kathy E. Kram: “Mentoring at Work – Developmental Relationships in Organizational Life” Ho Law, Sara Ireland and Zulfi Hussain: ”The Psychology of Coaching, Mentoring and Learning”, John Wiley & Sons, 2007 David Megginson, David Clutterbuck, Bob Garvey, Paul Stokes & Ruth Garrett-Harries: “Mentoring in Action”, Kogan Page 2006 David Clutterbuckand David Megginson: “Making coaching work – creating a coaching culture”, cipd 2005 |