2010/2011 BA-HA_E133 Markedsføring på forbrugermarkeder
English Title | |
Markedsføring på forbrugermarkeder |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Placering |
Efterår
,
Andet quarter
Uge 43-50:mandag,11,40-14,15 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Maks. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi |
Kursusansvarlig | |
Flemming Cumberland - fc.marktg@cbs.dkSecretary - Helle Bunde - hbu.marktg@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
| |
Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse. | |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||
Der opnås personlige kompetencer ved bl.a. at arbejde med fagområdet ud fra realistiske cases og konditioner, hvor der skal afgives argumenterede rekommendationer i konkrete forbrugermæssige sammenhænge omkring beslutninger i salgs- og marketingindsatsen. Karakteren 12 gives for den præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af kursets læringsmål, således som det fremgår af fagbeskrivelsen med ingen eller få væsentlige mangler. For at opnå karakteren 12 skal den studerende demonstrere:
| |||||
Forudsætninger | |||||
Den studerende forventes at have forståelse for og en vis viden indenfor andre fagdiscipliner som afsætningsøkonomi, virksomhedsstrategi, kommunikation og erhvervspsykologi | |||||
| |||||
Eksamination | |||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||
Det er fagets formål at sætte den studerende i stand til at analysere forbrugeradfærd for forskellige genstandsfelter med henblik på at kunne udforme målrettede marketingaktiviteter, herunder valg af distrubutionskanaler. Indføringen i og analyser af forbrugeradfærd sker med særligt henblik på, at virksomheder kan tilrettelægge og implementere marketingaktiviteter, som reflekterer forbrugernes værdier, behov, ønsker, interesser og holdninger. For at kunne nå og påvirke forbrugerne må virksomhederne søge at forstå de ofte komplicerede mekanismer og processer, der ligger til grund for forbrugerens eller forskellige gruppers adfærd – og koble og anvende denne indsigt til beslutninger i salgs- og marketingindsatsen. Blandt de problemområder, der indgår, kan nævnes: - Forbrugernes beslutningstagning i forbindelse med varekøb, herunder valg mellem forskellige alternativer - Forbrugernes indlæringsprocesser - Informationsmodtagelse og –bearbejdning - Værdier, livsstil, segmenteringsværktøjer - Forbrugernes butiksvalgsadfærd, in-store, on-line versus off-line adfærd - Informationsindsamling/bearbejdning af empiriske data og resultater vedr. udvalgte forbrugeres/ målgruppers holdninger, beslutningstagning og adfærd - Hvordan integrere forbrugeradfærdsanalyser i en markedsføringsplan? | |||||
Undervisningsformer | |||||
Undervisningsformen er intensiv og dialogorienteret og er her en kombination af kortere oversigtsforelæsninger og dialog samt gruppebaseret casearbejde, hvor der arbejdes med aktuelle/konkrete forbrugerproblemstillinger i relation til fagets indhold og læringsmål. Det forventes, at de studerende løbende følger og selvstændigt kan analysere, evaluere og perspektivere større danske B2C-kampagner Aktiv deltagelse og inddragelse af de studerende er således en vigtig pædagogisk dimension. | |||||
Litteratur | |||||
Solomon, M., G. Bamossy, S. Askegaard & M.K. Hoog: Consumer Behaviour. An European Perspective. Prentice Hall Europe. Nyeste udgave. Jones, John Philip:”Advertising: Strong Force or Weak Force? Two Views An Ocean Apart”. I Bogen Advertising & Markets. NTC Publications, 1996 (uploades). Kotler, Philip, Kevin L. Keller, Mairead Brady, Malcolm Goodman & Torben Hansen: Marketing Management. First European Edition, Pearson/ Prentice Hall, 2009. Heri chap. 1, 2, 4, 5, 7, 10. Hertil kommer nogle udvalgte forskningsartikler, praktiske cases m.v. (meddeles senere). |