2010/2011 BA-IMK_FV Videnskabsteori
English Title | |
Videnskabsteori |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for BA i Interkulturel Markedskommunikation |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Den studerende skal kunne: reflektere kritisk over forskellige teoriers og metoders grundlag og relevans i relation til en konkret problemstilling gøre rede for de i pensum gennemgåede analysemetoders og slutningsformers grundlag kort, præcist og klart fremføre essayets problemformulering med udgangspunkt i gruppeessayet analysere et enten interkulturelt, markedskommunikativt, organisations- og/eller virksomhedskommunikativt problem metodologisk, herunder inddrage de i kurset gennemgåede begreber og metoder rationelt begrunde sit valg af paradigmer og metoder gennemføre en analyse af konkrete problemstillinger med én eller flere af de gennemgåede tilgange give en kohærent og konsistent tolkning af analysens resultater supplere sin konklusion med en vurdering af, hvilke typer af viden der vha. de valgte analysemetoder er produceret, hvad disse vidensformer kan bruges til og hvordan de evt. kan kombineres med andre former for viden Demonstrere metode- og formidlingsmæssig sikkerhed, herunder: Formulere sig klart og præcist med anvendelse af det relevante fagsprog Angive sine kilder korrekt og konsekvent i besvarelsen Strukturere fremstillingen og præsentere stoffet i en sprogligt og indholdsmæssigt klart formuleret og disponeret form | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Fagets Videnskabsteori | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Den studerende skal have indsigt i generelle og tværfaglige teoretiske og analytiske tilgange til videnskabsteori. Spørgsmål om forholdet mellem videnskabelige og andre former for viden, opfattelser af videnskabelighed, objektivitet, sandhed, videnskabelig videns generalitet, repræsentativitet og forudsigelseskraft, videnskabelige slutningsformer, sandhedskriterier er i centrum. Den studerende skal desuden have indsigt i forskellige metoder herunder forskellen på kvantitative og kvalitativ forskning og på naturvidenskabelige, fænomenologisk-hermeneutiske, samfundsvidenskabelige og tekniske tilgange til kommunikationsvidenskabelige analyser. | |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Undervisningen vil forløbe som 12 dobbelttimer, hvortil det forventes at man har læst til undervisningen og deltager aktivt med spørgsmål. Desuden med 9 dobbelttimer øvelser på seks hold á 30 personer med gruppe besvarelser i form af PP-fremlæggelse af en række cases til øvelsestimerne, som vi stiller spørgsmål til. | |||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||
Brier, Søren (2006): Informationsvidenskabsteori, Samfundslitteratur, 2. udv. kap. 1-8., Hvad er videnskabsteori?: Vidensformer og sandhed, Hvad er videnskabsteori?: Forsknings-, slutnings- og metodetyper herunder kvantitativ og kvalitative metoder, Den klassiske naturvidenskabelige selvforståelse og positivismens tilblivelse, Poppers kritiske rationalisme, Kuhns paradigmeteori, Videnskabens enhed uden enhedsvidenskab, Betydningsdannelse, videnskab og eksistens i C.S. Peirces semiotik i kontrast til Saussures semiologi, Videnskab som et symbolsk generaliseret media i agoraen. pp. 284 Artikler og kapitler til kompendium |