2010/2011 BA-IVK_EUSA Europæiske samfund
English Title | |
European societies |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 3,75 ECTS (112,5 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
5. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||
Målet med kurset er at de studerende har en grundlæggende indsigt i og viden om følgende europæiske emner, for eksempel: • immigration og integrationsmodeller • velfærdsstaten: sikkerhedsnet og offentlige beskæftigelsestiltag • demografiske strømninger: migration, pensions- og sundhedsspørgsmål • arbejdsmarkedet: strømninger og regulering for derigennem at tilvejebringe en grundlæggende forståelse af strukturer og processer i de europæiske samfund med udgangspunkt i på den ene side deres oprindelse i den fælleseuropæiske civilisation, og på den anden side deres afspejling af de forskellige statsdannelser og regionaliseringsprocesser, de enkelte staters velfærdsmodeller og integrationsmodeller samt at kunne anvende denne forståelse i analysen af aktuelle tværeuropæiske problemstillinger. | |||||||||||
| |||||||||||
Eksamination | |||||||||||
Målbeskrivelse: Den studerende skal kunne • demonstrere en forståelse af integrations- og regionaliseringsprocesser i særligt studerede europæiske lande • dokumentere kendskab til den politiske, økonomiske og sociale situation i udvalgte europæiske stater • vise evne til at arbejde komparativt • være i stand til at anvende teorier og begreber fra de i kurset behandlede emner i analysen af nationale problemstillinger og empiriske data • vise evne til at formulere, afgrænse og analysere et problemområde nuanceret, indsigtsfuldt og reflekterende • være i stand til at sammenligne og vurdere nationale løsninger på et specifikt problemkompleks på baggrund af national kontekst og regionale integrationsprocesser • forklare og diskutere relevante aspekter i den skriftlige opgaves problemstilling klart og sammenhængende. Prøvebeskrivelse: I eksamensterminen efter 5. semester afholdes en individuel mundtlig eksamen. Eksaminationen tager udgangspunkt i en skriftlig gruppeopgave over et selvvalgt emne der tager udgangspunkt i en geografisk og indholdsmæssig afgrænset problemstilling og dokumenterer: • kendskab til integration og regionalisering samt viden om den politiske kultur i de berørte lande • evne til at give en velstruktureret redegørelse for den valgte problemstilling med inddragelse af relevante teorier og metoder, herunder vurdere de ved prøven anvendte teksters egnethed til at belyse problemstillingens enkelte aspekter. Opgaven skrives inden for en given studiekreds med 4-6 studerende. Dog har den studerende ret til at udarbejde opgaven individuelt. De studerende har minimum 4 uger til at udarbejde opgaven. | |||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||
De europæiske samfund er i vid udstrækning sammenlignelige idet de alle bekender sig til demokratiske styreformer og rets- og forfatningsstaten. Også på det sociale område er de karakteriseret ved vidtgående urbanisering og industrialisering inden for rammerne af en velfærdsstat. I kurset fokuseres på aktuelle sociale, politiske og økonomiske udviklinger og konfliktkonstellationer, der dels fremmer den europæiske integrationsproces, dels styrker decentrale og regionale tendenser. Aktuelle problemstillinger bliver belyst fra både et kronologisk og et teoretisk perspektiv. | |||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||
Fællesforelæsninger kombineret med studiekredse med vejledning. I fællesforelæsningerne behandles emner af mere generel karakter (se ovenfor); i studiekredsene har de studerende mulighed for at fordybe sig i et selvvalgt emne. Det selvvalgte emne skal indeholde en komparativ dimension. | |||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||
| |||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||
Syge-/omprøve Opgaven skal under alle omstændigheder afleveres (igen) i forbindelse med syge-/omprøven.. Øvrige bestemmelser som ovenfor. Afholdelse af prøven, herunder syge-/omprøve | |||||||||||
Litteratur | |||||||||||
Gary P.Freeman (1995) Modes of Immigration Politics in Liberal democratic, States International Migration Review, Vol. 29, No.4 (Winter, 1995), pp881-902. The Centre for Migration Studies of New York, Inc. Kommissionen for de Europæiske Fællesskaber (2008). Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, de Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget. En fælles indvandringspolitik for Europa: Principper, aktioner og redskaber. Bruxelles, den 17.6.2008 Sven Bislev Socialpolitiske modeller Kap. 5 i: Jørgen Elm Larsen og Iver Hornemann Møller: Socialpolitik (2004) Hans Reitzels Forlag Diamond Ashiagbor Theories of Unemployment and the Labour Market Flexibility Debate Kap. 2 (pp51-71) i: Diamond Ashiagbor: The European Employment Strategy. Labour Market Regulation and New Governance (2005) Oxford, OUP The Economist Europe inside out - The reason why Europe finds reform so hard is that insiders are too protected (25/3/2006) Larry Elliot Equality and full employment can co-exist – The future of Europe may lie in jettisoning the market liberalisation orthodoxy, The Guardian, June 25, 2007 SupplerendeLitteratur Hans Kornø Rasmussen (2004) Det danske Dilemma Kap 4. pp77-100: Det aldrende Europa – The Perfect Storm |