2010/2011 BA-IVK_OEIDE Økonomisk idéhistorie
English Title | |
Economic Science History |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||
Målet med kurset er at de studerende:
| |||||||||||
Eksamen | |||||||||||
Økonomisk idéhistorie | |||||||||||
| |||||||||||
Eksamination | |||||||||||
Målbeskrivelse: Den studerende skal kunne • identificere og forklare indholdet i økonomiske teorier fra 1500-tallet og op til i dag • forklare de overordnede økonomisk-politiske udviklingstendenser i Europa siden 1500-tallet, herunder: - forklare og perspektivere konkret foreliggende tværeuropæiske problemstillinger ved anvendelse af relevante økonomiske teorier - afdække de normative elementer i de økonomiske teorier med henblik på at kunne foretage en kvalificeret mål-middel diskussion af de valgte økonomisk-politiske strategier - anvende relevante økonomiske teorier til at diskutere de behandlede konkrete økonomiske problemer. | |||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||
Målbeskrivelse: I tidens løb har økonomer dels kritiseret magthaverne og deres politik, dels leveret argumenter og løsninger til dem. De mest fremtrædende økonomer har været i stand til at give dækkende analyser af de centrale økonomiske sammenhænge på deres egen tid. Men samtidig er det vigtigt at være opmærksom på at de aldrig har givet enslydende anbefalinger og argumenter. Tværtimod har der altid knyttet sig helt eksplicit politiske anbefalinger til deres analyser, da de har været mindst lige så meget ideologer og politiske tænkere som økonomer og således altid har bekendt sig til forskellige skoler eller teorier. | |||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||
Undervisningen veksler mellem holdundervisning, øvelser samt skriftlige og mundtlige oplæg fra de studerende. | |||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||
| |||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||
Sygeprøve Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af den skriftlige opgave, skal vedkommende udarbejde en opgave alene på maks. 12 NS. Den mundtlige diskussion former sig som en dialog med eksaminator. De øvrige bestemmelse som ved ordinær prøve. Mundtlig del: | |||||||||||
Litteratur | |||||||||||
E. Damsgård Hansen, Europæisk Økonomisk Historie, Bind 1- 2, CBS Press, 1998 (genoptrykt 2010) Erik Lonning og Joachim Lund, Kompendium i Økonomisk Idéhistorie, SL Books, forår 2011. |