2010/2011 BA-IVK_TSMT Tyske samfunds- og markedsforhold - tysk
English Title | |
German Society and Market Conditions - German |
Kursusinformation | |
Sprog | Tysk |
Point | 3,75 ECTS (112,5 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
5. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||
De studerende skal vise, at de har tilegnet sig tilstrækkeligt kendskab til tyske forhold, herunder tyske markedsforhold og det relevante sprogmateriale til at kunne fordybe sig i udvalgte tyske emner, dvs. redegøre for og kritisk tage stilling til aktuelle sociale, økonomiske eller politiske samfundsforhold i Tyskland på baggrund af aktuelt mediemateriale samt på baggrund af deres egen informationssøgning. De studerende skal ligeledes træne deres oversættelsesfærdigheder mellem sprogene dansk og tysk. | |||||||||||
Eksamen | |||||||||||
Skriftlig stedprøve | |||||||||||
| |||||||||||
Eksamination | |||||||||||
Målbeskrivelse: Den studerende skal kunne: • besvare spørgsmål evt. på basis af et tysk oplæg vedrørende udvalgte aktuelle sociale, økonomiske eller politiske samfundsforhold i Tyskland inden for makroøkonomiske områder som arbejdsmarkedet, konjunkturforhold, udenrigshandel og økonomisk politik • forklare disse forhold på et flydende, velstruktureret og forståeligt dansk, der tager højde for kulturelle forskelle mellem landene. | |||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||
Den studerende skal have 3 obligatoriske skriftlige opgaver godkendt for at kunne indstille sig til den skriftlige stedprøve. | |||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||
Der behandles aktuelt stof med inddragelse af Tysklands nyere udvikling som nøgle til samfundsforståelse. Emnerne vil omfatte interne og eksterne forhold af betydning for Tyskland og Tysklands internationale rolle. Der arbejdes især med makroøkonomiske emner såsom, arbejdsmarkedet, konjunkturforhold, udenrigshandel og økonomisk politik, Tysklands rolle i EU etc., men også i mindre omfang med kulturelle problemstillinger såsom tysklandsbilledet i og uden for Tyskland. Der arbejdes med værktøjer til de studerendes egen informationssøgning. Der arbejdes endvidere med oversættelse til og fra tysk såvel af erhvervs- og samfundsøkonomiske tekster som af sagprosatekster. | |||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||
Holdundervisning, gruppearbejde, studenterpræsentationer etc. | |||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||
| |||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||
Syge-/omprøve Som den ordinære Afholdelse af prøverne, herunder syge-/omprøver Der afholdes syge-/omprøve i umiddelbar forlængelse af eksamensterminen. Dernæst først eksamen i næste ordinære termin. | |||||||||||
Litteratur | |||||||||||
Geißler, Rainer (2008), Die Sozialstruktur Deutschlands, 5. durchgesehene Auflage, Wiesbaden: VS-Verlag. Neumann, Lothar F./ Schaper, Lothar F. (2010), Die Sozialordnung der Bundesrepublik Deutschland. Bonn. http://www.bpb.de/publikationen/TSR8Z4,0,Die_Sozialordnung_der_Bundesrepublik_Deutschland.html Informationen zur politischen Bildung, Heft 294 (2009): Staat und Wirtschaft http://www.bpb.de/publikationen/IXJNWG,0,Staat_und_Wirtschaft.html Øhrgaard, Per (2009), Tyskland. Europas hjerte. Et essay, København: Gyldendal. |