2010/2011 BA-IVK_VT2 Fællesfag: Videnskabsteori 2 - 3. semester
English Title | |
Common course: Theory of Science - 3rd semester |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
3. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||
Det overordnede mål med kurset er at sætte den studerende i stand til at kunne: • se muligheder og begrænsninger i forskellige løsningsforslag på videnskabelige problemstillinger • tænke den enkelte disciplin ind i tværfaglige sammenhænge • forholde sig reflekterende til virkeligheden og til tekster • applicere teori på empiri ved analyse og tolkning af tekster • arbejde selvstændigt på basis af grundlæggende kendskab til videnskabsteori med særlig vægt på lingvistisk metode og teori, humaniora og samfundsvidenskaberne. | |||||||||||
Eksamen | |||||||||||
Videnskabsteori - 3. semester | |||||||||||
| |||||||||||
Eksamination | |||||||||||
Efter andet semester = studiets 3. semester, skal den studerende kunne: • analysere og tolke givne tekster/givne tekststykker semiotisk, hermeneutisk, kulturelt, retorisk og/eller genremæssigt med inddragelse af det begrebsapparat der indgår i pensum. 'tekst' skal her forstås bredt: begrebet dækker såvel sproglige som ikke-sproglige tekster • forklare og/eller med eksempler illustrere deduktion, induktion, abduktion og forskellen mellem de tre tilgange • definere og/eller med eksempler illustrere åbne og lukkede udsagn samt forklare hvorved de adskiller sig • forklare hvad der argumenteres for og eventuelt tillige imod i en given tekst/et givet tekststykke med udgangspunkt i en argumentationsmodel samt hvilke appelformer der benyttes • påpege og/eller forklare svagheder og/eller stærke sider ved en given tekst/tekstsekvens • forklare hvad der kendetegner og/eller adskiller de videnskabelige skoler og retninger der indgår i pensum • påpege og/eller forklare forskelle og /eller ligheder i to eller flere teoretiske forklaringer vedrørende samme emne | |||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||
Kurset falder i to dele, en sprogvidenskabelig del og en almenvidenskabelig del. Den sprogvidenskabelige del Den almenvidenskabelige del | |||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||
Holdundervisning med gennemgang af stof samt opgavegennemgang og diskussion af løsningsforslag | |||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||
| |||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||
Syge-/omprøve | |||||||||||
Litteratur | |||||||||||
Følger |