2010/2011 DIP-FF HD-Afgangsprojekt
English Title | |
HD-Afgangsprojekt |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 15 ECTS (450 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD 2. del - Organisation |
Kursusansvarlig | |
Susse Georg | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Ved fagets afslutning forventes den studerende at kunne: Anvende og kritisk vurdere teorier indenfor organisation og ledelse Analysere konkrete organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger Udvikle og kontrastere forslag til ledelsesmæssige tiltag og argumentere for deres anvendelighed/relevans Præsentere analyse og forslag til ledelsesmæssige tiltag på en sproglig korrekt, klar, sammenhængende og reflekteret måde Læringsforløbet vil resultere i, at den studerende (eventuelt i samarbejde med en anden deltager) udarbejder en projektopgave, der dokumenterer den studerendes viden og forståelse for de for problemstillingen relevante teorier/modeller og metoder samt for undersøgelsesresultaternes kvalitet og gyldighed; og hvor den studerende demonstrere vedkommendes evne til kritisk at vurdere grænserne for eget arbejde. Igennem projektarbejdet opnås færdigheder i: At identificere, udvælge, begrunde og anvende teorier/modeller og metoder til at svare på problemformuleringen samt færdigheder i at reflektere over implikationerne af disse valg Skriftligt og mundtligt at formidle undersøgelsesresultater At foreslå anvendelsen af alternative modeller/teorier, metoder, Selvstændigt at tilrettelægge og gennemføre konkrete empiriske undersøgelser samt vurdere resultaterne heraf (evt. med henblik på sammenligninger med andres resultater) At tage ansvar for egen faglig udvikling Ved den efterfølgende mundtlige eksamination vil deltagerne ligeledes kunne demonstrere ovennævnte færdigheder og kompetencer. Indskrives manuel – valgfrit Læringsmål i fritekst max. 2000 tegn – anvendes hvis ikke nok blandt punkterne ovenfor | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
HD-Afgangsprojekt | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
I den skriftlige afhandling skal den studerende lave en empirisk baseret organisationsanalyse, der demonstrerer den studerendes evne til selvstændigt at beskrive, analysere og bearbejde en kompleks organisatorisk problemstilling samt til at kunne drage selvstændige konklusioner på baggrund heraf. Udgangspunktet herfor er hele studieforløbet med særlig vægt på undervisning på 7. semester. Den skriftlige afhandling skal præcisere inden for hvilken specialiseringsområde den udarbejdes. Ved den mundtlige eksamination skal den studerende på basis af et kort oplæg demonstrere evnen til at diskutere specialets erfaringer overført på andre typer af virksomheder, andre problemstillinger eller andre typer af organisatoriske processer. Bedømmelsen vil især basere sig på den studerendes evne til at skabe overblik og sammenhænge, der overskrider afgangsprojektets afgrænsninger, ligesom der vil blive lagt vægt på, at den studerende placerer afgangsprojektets teori- og metodevalg i forhold til teorier, modeller og metoder, der i øvrigt indgår i pensum, og som kunne have været appliceret. Manuel indtastning – anvendes ikke i alle tilfælde. Anvendes til at beskrive eventuelle delprøvers forhold til den samlede prøve | |||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Formålet med ”Afgangsprojektet” er at: | |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Arbejdsformen, der skal anvendes, afgøres af den studerende og dennes selvstændige indsats for at identificere, dokumentere og analysere et problem eller en problemstilling inden for feltet organisation og ledelse. Den studerendes opfyldelse af ovenstående mål søges understøttet gennem tildeling af en faglig vejleder og ved et antal mindre projektworkshops. | |||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||
HD(O) administrationen | |||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||
Vejledende litteratur: |