2010/2011 DIP-ITL1 IT Ledelse
English Title | |
IT Ledelse |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Onsdag 17.10-18.50 i ugerne 35-41 og 43-49 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD 2. del - Økonomistyring og Procesledelse |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Viden • Ud fra nyere teori om informationsteknologiens anvendelse i organisationer giver faget de studerende en forskningsbaseret viden om informationsteknologiens grundlæggende muligheder for at effektivisere virksomheder både i økonomisk, organisatorisk og strategisk henseende. Til dette formål fokuseres på viden om teorier og praksisser omkring bl.a. IT og forretningsprocesser, IT governance, IT arkitektur samt IT business cases. • På det praktiske plan sættes de studerende via brug af IT fagets teorier og metoder på konkrete virksomheder og cases i stand til at forstå og reflektere over IT værktøjernes muligheder og begrænsninger i praksis. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: • Anvende fagets videnskabelige modeller og metoder til at effektivisere organisationer på såvel det operationelle, det taktiske og det strategiske niveau gennem anvendelse af IT løsninger samt kunne anvende generelle IT færdigheder, der knytter sig til at kunne understøtte og lede en organisations brug af IT. • Vurdere de teoretiske og praktiske problemstillinger som knytter sig til organisationers IT anvendelse samt begrunde og vælge relevante modeller til løsning af organisationens IT behov. • Formidle faglige problemstillinger og løsninger på IT området for både IT folk og for ikke- specialister. Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: • Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer omkring implementering af IT løsninger i arbejdsmæssige sammenhænge. Evnen hertil baserer sig bl.a. på en veludviklet organisatorisk, strategisk og ledelsesmæssig forståelse af organisationen. • Eftersom IT projekter ofte går på tværs af funktioner i organisationen lægger IT faget vægt på ikke blot at udvikle de studerendes evne til at gennemføre tværfaglige analyser og tværfaglig problemløsninger, men også at kunne arbejde på tværs af funktioner med en høj grad af faglig professionalisme. • Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring indenfor IT området, således at de studerende er i stand til at holde sig ajour med udviklingen på IT området. Eksamensmål For at opnå karakteren 12 skal den studerende skal kunne: • Forklare fagets centrale modeller og teorier, som anført i fagbeskrivelsen. • Anvende disse modeller til analyse og/eller finde løsninger på empiriske/praktiske problemstillinger med udgangspunkt i virksomhedseksempler og/eller cases. • Sammenligne fagets forskellige teorier og modeller med henblik på at diskutere deres styrker og svagheder. | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
IT Ledelse | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Formål Indhold | |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
28 lektioner | |||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||
Tekstbog:
Artikler:
|