2010/2011 DIP-ITO2 IT Operations
English Title | |
IT Operations |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 10 ECTS (300 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD 2. del - Økonomistyring og Procesledelse |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Viden • På det teoretiske plan opnår de studerende en forskningsbaseret viden omkring virksomheders forretningsgange og aktivitetsområder samt om hvordan man udarbejder en business case for et aktivitetsområde m.h.p. at identificere, analysere og foreslå IT løsninger til effektivisering og udvikling af aktivitetsområdet. • På det praktiske plan opnår de studerende en indsigt i hvordan en lang række operationelle IT systemer kan understøtte virksomhedens aktiviteter. Det drejer sig om IT systemer til håndtering af • Customer Relation Management, E-commerce, Supply Chain Management, Supply Relation Management, Product Lifecycle Management, Enterprise Resource Planning, Business Intelligence og Data Warehouses. • Ved at træne de studerende i at udarbejde business cases indenfor virksomhedens forskellige aktivitetsområder er det fagets ambition at de studerende skal kunne forstå og reflektere over IT applikationernes teoretiske og praktiske anvendelighed. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: • Anvende fagets modeller til konceptualisering af virksomheden som en værdikæde, et sæt af forretningsgange og et sæt af aktivitetsområder til at identificere muligheder for effektivisering og kvalitetsforbedringer indenfor disse områder gennem anvendelse af relaterede IT applikationer. • Anvende fagets modeller og redskaber til generelt at kunne foreslå IT understøttende værktøjer til effektivisering og forbedring af organisationens virke. • Vurdere organisationers IT behov og løsningsmuligheder ud fra såvel et teoretisk som et praktisk grundlag og med afsæt heri kunne begrunde og vælge relevante IT applikationer • Formidle IT relaterede problemstillinger og løsninger til både andre IT sagkyndige og til ikke specialister idet arbejdet med IT ofte fordre formidling og samarbejde på tværs af funktioner og ledelsesområder. Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: • Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer omkring identifikation af IT behov, udvælgelse af IT systemer samt implementering af disse i specifikke organisatoriske sammenhænge. • Indgå selvstændigt i fagligt samarbejde på tværs af funktioner og ledelsesniveauer med en professionel tilgang til identifikation og løsning af IT behov. • Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring og opdatering af viden omkring IT applikationer. Eksamensmål For at opnå karakteren 12 for 7. semester projektet skal den studerende kunne: • Opstille og argumentere for en velafgrænset relevant selvstændig problemformulering • Afgrænse besvarelsen således, at projektets analyser og diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne besvare problemformuleringen. • Skabe en sammenhæng imellem problemformulering, afgrænsning og disposition således at besvarelsen fremstår logisk i lyset af problemformuleringen. • Demonstrere kendskab til og anvendelse af relevante begreber, modeller, perspektiver og teorier fra det fag som projektet tager udgangspunkt i. • Diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri. • Skabe sammenhæng imellem valg af teori og empiri, f.eks. ved at teorien anvendes i analysen af empirien. • Dokumentere og/eller argumentere for analysens påstande i analyse og konklusion. • Formulere sig i skrift på en saglig og let tilgængelig måde. | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
IT Operations | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Formål Indhold
| |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
28 lektioner | |||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||
Tekstbog: AvrahamShtubandReuvenKarni(2009) ERP: The Dynamics ofSupplyChainandProcessManagement: The Dynamics of Operations Management, Springer,ISBN: 0387745238, 298 pages Artikler: AndersBarlach&JespeSimonsen (2008) Effectspecificationsas an Alternative toUseCases Kapitel i bog:Asproth, A, K. Axelsson, S.C. Holmberg, C. Ihlström, and B. Sundgren (Eds.):Proceedingsof the31stInformation Systems Research Seminar in Scandinavia, IRIS 31, Public systems in the future – possibilities,challengesand pitfalls, Åre, Sweden, August 10-13,2008 Business case model for digitaliseringsprojekter & vejledning til business case model for digitaliseringsprojekter, udarbejdet af DenDigitaleTaksforcefor regeringen, KL og Danske Regioner. HenrikFaarup(2008) Business casen som ledelsesværktøj– råd og erfaringer Børsens Forlag A/S Nigel Melville, KennethKraemerandVijayGurbaxani(2004) InformationTechnologyandOrganizationalPerformance: AnIntegrativeModel of IT Business MIS Quarterly, Vol. 28, No. 2 (Jun., 2004), pp. 283-322Published Pries-Heje, Lene & YvonneDittrich(2009) ERPimplementationas design:LookingatPDformeanstofacilitateknowledgeintegration Scandinavian Journal of Information Systems Pries-Heje, Lene (2009) Re-conceptualizingERPimplementationas anarticulationprocess TheIFIPinternationalconferenceonresearch andpracticalissuesofenterpriseinformation systems (CONFENIS2009), Gyor, Hungary QingHu and C.DerrickHuang (2006) UsingtheBalancedScorecardtoAchieveSustainedIT-BusinessAlignment: A case Study Communications of the Association for Information Systems (Volume17 2006) 181- 204 |