2010/2011 KAN-CMF_I14 Coaching og ledelsesfilosofi
English Title | |
Coaching and Management |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||
Fagets læringsmål er at give den enkelte teoretisk indsigt i protreptikken og en viden om, og kendskab til, dens praksis. Toppræstationen bevidner kendskab i teori og praksis til protreptik og til vilkårene for selvrefleksion. | |||||
Eksamen | |||||
Coaching og ledelsesfilosofi | |||||
| |||||
Eksamination | |||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||
Fagets mål er at vise, hvor betydningsfuld filosofi er for praksis. Dette forhold, som allerede grækerne bemærkede ved at sige, at ”intet er så praktisk som en god teori”, gælder endnu mere i dag på grundlag af ”informationssamfundet”, globaliseringen og den politiske forbruger. Når filosofi bringes sammen med ledelse bliver deres fælles opgave trefold: At gøre lederen yderligere bevidst på grundlaget for sin refleksion, og for sin dømme- og handle kraft. Dette handler om at forstå sine basisværdier, men også om at forstå, hvordan værdier fungerer i vores liv. Filosofien har altid handlet om at forstå bevidstheden, det andet menneske, samfundet og naturen. Nu, hvor den sidste opgave er overladt til videnskaben og den anden og tredje til fagvidenskaber, bliver filosofi også rammen for at tænke den overordnede relevans af disse i forhold til erkendelse og praksis. Coaching er, såfremt den forvandles til en filosofisk disciplin, den naturlige forlængelse af opgaven med at forstå sig selv og det andet menneske, samt organisationen som en mini-samfund. Denne opgave er påtrængende, særligt i lyset af vidensarbejdernes høje kunnens- og forventningsniveau, og i lyset af presset på work-life-balancen. Protreptik er filosofiens klassiske udformning af coaching som en samtale om det væsentlige, der styrker den enkeltes selvforståelse og selvudvikling, samt forstelsen af den anden og af de sociale relationer. | |||||
Undervisningsformer | |||||
Forelæsning, demonstration og øvelser | |||||
Litteratur | |||||
Vejledende litteratur: Ole Fogh Kirkeby et al: Protreptik – filosofisk coaching for ledere. Samfundslitteratur 2008. Ole Fogh Kirkeby: Protreptic – the Concept and the Art. CBS Press 2009. Ole Fogh Kirkeby: Den frie organisation. Gyldendal 2009. |