|
Eksamensperiode
|
Maj/juni
|
Individuel 4-timers individuel skriftlig eksamen med skriftlige og tekniske hjælpemidler. Prøven er intern og bedømmelsen foretages alene af en underviser, jf. den Generelle Studieordning § 25, stk. 1, nr. 1. Der afholdes ordinær eksamen i juni 2011.
Stk. 3. Der afholdes syge-/omprøve i august 2011 |
|
Eksamination
|
|
Forudsætninger for indstilling til eksamen
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Fagets formål Formålet er at diskutere hvordan markedsføring gøres til et strategisk anliggende for hele virksomheden og dermed at problematisere hvordan legitimitet kan skabes omkring marketingindsatsen. Faget er derfor organiseret i tre tematiseringer om hvordan marketing ledes, hvordan marketing måles, og hvordan virksomheden kan profitere fra marketing.
Fagets indhold Centrale problemstillinger omfatter: Måling og kontrol i en organisatorisk sammenhæng. Organisationsstruktur og styring kan organiseres forskelligt lige som designet af beløningssystemer kan have forskellige effekter Koblingen mellem virksomhedens overordnede strategier og marketing diskuteres, herunder ”strategic mapping” Ressourceallokering er centralt som i et portfolio management perspektiv i forhold til budgetlægning og marketing mix Budgetopfølgning og effektmålinger diskuteres lige som det diskuteres hvordan finansielle og ikke finansielle målinger balanceres Produktudvikling og målingsproblematikker. Innovation har stigende opmærksomhed og dermed også hvordan styring kan introduceres i produktudvikling, der i stigende grad bliver marketing afdelingens ansvar (herunder også target costing) Styring af marketing diskuteres i forhold til contingency teori. Vi diskuterer om virksomheder med forskellige strategier skal organiserer sig forskelligt. |
Undervisningsformer
|
Forelæsninger, cases og øvelser. Det forudsættes pensum er læst hvorfor undervisningen ikke er en ’slavisk’ gennemgang af pensum men en diskussion af hvordan det kan anvendes.
|
Litteratur
|
Robert N. Anthony and Vijay Govindarajan (2006): Management Control Systems, McGraw-Hill, 6th edition eller seneste udgave.
Hertil kommer yderligere undervisningsmateriale i form af artikler mv. |