2010/2011 KAN-MLEKKOM1 Ledelses- og medarbejderkommunikation
English Title | |
Ledelses- og medarbejderkommunikation |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
Anne Marie Bülow | |
Fagområde/Category | |
| |
Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse. | |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||
Den studerende skal kunne
| |||||
Forudsætninger | |||||
Noget kendskab til organisation. | |||||
Eksamen | |||||
Fri skriftlig case med individuelt mundtligt forsvar | |||||
| |||||
Eksamination | |||||
Casematerialet indsamles i løbet af semestret. Opgaven skrives i grupper a 4 studerende og afleveres på CLM-sekretariatet i begyndelsen af januar, jf. eksamensplanen. Omfang/varighed Opgavebesvarelsen skal have et omfang af ca. 5 sider a 1800 typeenheder pr. studerende. Det mundtlige forsvar har en varighed af 20 minutter pr. studerende, inkl. votering. | |||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||
På kurset introduceres de studerende for de to videnskabsteoretiske hovedparadigmer som har stor indflydelse på moderne ledelseskommunikation, nemlig det traditionelle kommunikationsparadigme hvorefter ledere på en klar måde skal kunne transmittere ledelsesbudskaber til medarbejderne, og det socialkonstruktionistisk, systemisk og narrativt funderede som er grundlaget for lederskabt dialog og processuelt arbejde. De studerende arbejder med en række centrale emner inden for ledelses- og medarbejderkom-munikation med fokus på samtale, fx: lineær og cirkulær ledelseskommunikation, meningsskabelse, gruppe- og teamkommunikation, konfliktløsning, forandringskommunikation, og interkulturel kommunikation i virksomheden Formålet med undervisningen er at de studerende får viden om moderne ledelseskommunikation, både for top- og mellemledere, og kommunikation mellem medarbejdere. De studerende skal opnå indsigt i udviklingen af vidensamfundet og herunder de ændringer der er sket strukturelt, kulturelt, ledelses- og styringsmæssigt i danske og multinationale virksomheder, og kompetence i at analysere de kommunikationsmæssige effekter som det har medført. De studerende skal udvikle evne til at identificere og analysere centrale problemstillinger der indgår i kommunikationen i de forskellige kontekster som virksomheder og deres medarbejdere befinder sig i | |||||
Undervisningsformer | |||||
Undervisningen veksler mellem læreroplæg, plenumdialoger, gruppearbejde, elevoplæg og øvelser. Desuden kobles der efter efterårsferien field work til kurset med den hensigt at de studerende i grupper a 3-4 finder en virksomhed og identificerer en relevant ledelses-medarbejder problemstilling, som de efterfølgende skriver eksamensopgave i. | |||||
Litteratur | |||||
Vejledende foreløbig litteraturliste: George Cheney et al: Organizational Communication. Waveland 2004 Gitte Haslebo, Relationer i organisationer, Dansk Psykologisk forlag 2009 Leif Pjetursson, Når ledelse er kommunikation, Børsens forlag 2009 Desuden anvendes et kompendium med diverse tekster om ledelses- og medarbejderkommunikation i et klassisk og systemteoretisk/konstruktivistisk lys. |