2011/2012 BA-HAF_AF Afsætning og æstetik
English Title | |
Marketing and Aesthetics |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til at kunne:
| |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Målsætningen er at udvikle kendskab centrale traditioner og redskaber i markedsføring og branding og at give en forståelse for, hvordan de udvikler sig som en del af den samfundsmæssige kontekst. Der lægges særligt vægt på markedsføring og branding i det senkapitalistisk samfund. Faget bygger på et sociologisk fundament, hvor markedsføring og branding skal forstås og analyseres skiftende samfundsmæssige kulturelle kontekster. FLØK-studiets særlige teorihistoriske og filosofisk-begrebslige faglighed bringes i spil ved at se markedet som et felt hvor æstetisk teori og praksis bruges til at kommunikere mellem forbrugere, produkter og virksomheder. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Faget opererer med tre temaer; ”æstetisk filosofi”, ”branding” og ”markedsføring” og”. De tre temaer skal ses som integreret i hinanden. Temaet om æstetisk filosofi sætter den refleksive rammer. Det føres videre i temaerne om markedsføring og branding. Undervisningen i de to sidste temaer sigter på både at forstå markedsføring og branding som erhvervsøkonomiske discipliner med dertilhørende redskaber, og samtidig kritisk kunne forstå og analyser dem som samfundsmæssige fænomener. | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Ole Thyssen Æstetisk Ledelse –om organisationer og brugskunst Gyldendal, 2003 Grant McMracken (2005) Culture and Consuption Part three: Automobiles Henrik Dahl (1997) Hvis din nabo var en bil Kapitel tre Claus Buhl (2005) Det lærende brand kap 1-2 Douglas Holt(2004) How brands become Icons p. 1-39, 39 – 61, 95- 130 Friedrich Hayek, The Road to Serfdom (London: 2008 [1944]), pp. 59-90. Amartya Sen, ‘Freedom of Choice: Concept and Content’, in: European Economic Review, Vol. 32, No. 2/3, pp. 269-294. Donald Dixon, ‘Consumer Sovereignty, Democracy, and the Marketing Concept’, in: Canadian Journal of Administration Sciences, Vol. 9, No. 2 (1992), pp. 116-125. William Leiss et al., Social Communication in Advertising: Consumption in the Mediated Marketplace(London: 2005), 3rd ed., pp. 161-224. Richard Tedlow, New and Improved: The Story of Mass Marketing in America. (Cambridge, MA: 1990), pp. 3-21 Michael Saren, ‘Marketing is Everything: a View from the Street’, in: MarketingIntelligence and Planning, Vol. 25, No. 1 (2007), pp. 11-16. Morris Holbrook, James Hulbert, ‘Elegy on the Death of Marketing’, in: European Journal of Marketing, Vol. 36, No. 5/6 (2002), pp. 706-732 Stefan Schwartzkopf ‘Discovering the Consumer’ in: Journal of Macromarketing 2008 Oliver James, Affluenza (London, 2007), pp. 209-237. Andrew Crane, Dirk Matten, Business Ethics (Oxford, 2010), pp. 339-388. Carmen Valor, ‘Can Consumers Buy Responsibly?’, in: Journal of Consumer Policy, Vol. 31, No. 3 (September 2008), pp. 315-326. |