Læringsmål
|
De studerende skal kunne
-
Redegøre for de i fagets pensum beskrevne regelsæt, samt deres opbygning og funktion
-
Redegøre for EU-Domstolens arbejdsmetoder, praksis og fortolkningsprincipper
-
Identificere relevante EU-retlige problemer og EU-retlige argumenter ud fra et komplekst materiale
-
Placere konkrete problemstillinger i en EU-retlig sammenhæng på en måde, der viser overblik, indsigt og forståelse
|
Eksamen
|
.
|
|
EU-ret:
|
Vurdering
|
Skriftlig stedprøve
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Censor
|
Eksamensperiode
|
December/januar
|
Hjælpemidler
|
Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
|
Varighed
|
4 timer
|
Prøven er en 4 timers skriftlig eksamen med hjælpemidler. De studerende må få adgang til hele internettet, men må ikke kommunikere. Prøven bedømmes med ekstern censur. Syge- og omprøve afholdes efter samme eksamensbestemmelser som den ordinære prøve, jf. dog § 18 i Studieordningen. Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen. Der er ikke automatisk tilmelding til syge/omprøven og rettidig tilmelding er senest 2 uger før eksamen afholdes.
Se e-campus for flere detaljer.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Formålet med faget er at give de studerende kendskab til grundlæggende EU-ret, herunder EU’s institutioner, retskilder, grundlæggende rettigheder, samspil med national ret og EU-markedsret. Dette sker ved at kombinere traditionel undervisning med domslæsning. |
Undervisningsformer
|
Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 225 arbejdstimer på følgende vis:
|
Arbejdsbelastning
|
Forelæsninger
|
30
timer
|
Workshops
|
10
timer
|
Forberedelse
|
150
timer
|
Eksamensforberedelse
|
35
timer
|
|
Litteratur
|
Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Learn for yderligere information.
Neergaard, Ulla & Ruth Nielsen: EU Ret, Kbhvn. 2010 + et udvalg af domme. |