Læringsmål
|
Teori: Den studerende skal demonstrere overblik over de teorier, der udgør fagets pensum, herunder redegøre for og sammenligne teoriernes indhold, forskellige forudsætninger, analytiske styrker og svagheder Analyse: Den studerende skal kunne anvende fagets teorier til at analysere konkrete organisatoriske problemstillinger, herunder begrundet udvælge forskellige teorier til analyse af samme problemstilling for derigennem at opnå bredere indsigt i problemstillingen og samtidig med udgangspunkt heri komme med flere forslag til ledelseshandlinger
|
Eksamen
|
.
|
|
Organisationsteori:
|
Vurdering
|
Skriftlig stedprøve
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Ingen censur
|
Eksamensperiode
|
December/januar
|
Hjælpemidler
|
Med alle skriftlige hjælpemidler
|
Varighed
|
2 timer
|
Prøven er en 2 timers skriftlig eksamen med alle skriftlige hjælpemidler. Der må medbringes bøger og noter. Der vil så fremt det er muligt være adgang til LEARN. Prøven bedømmes alene af eksaminator. Syge- og omprøve afholdes i januar/februar efter samme eksamensbestemmelser som den ordinære prøve, jf. dog § 18 i Studieordningen. Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen. Der er ikke automatisk tilmelding til syge/omprøven og rettidig tilmelding er senest 2 uger før eksamen afholdes.
Se e-campus for flere detaljer.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Faget vil give de studerende en indføring i de væsentligste discipliner og deres sammenhæng indenfor organisationsfeltet. Der fokuseres således bl.a. på organisationers strategi og forhold til omverden, organisationens ressourcer, kultur og læring samt ledelse, motivation, kommunikation og forandring.
Faget vil endvidere styrke de studerendes evne til at identificere og analysere organisatoriske problemstillinger, herunder til at give velbegrundede forslag til ledelsesmæssig håndtering heraf
Faget vil endelig give de studerende en forståelse for, at organisatoriske problemer kan og bør analyseres ud fra flere organisatoriske discipliner for derigennem at opnå en større indsigt og et bredere handlingsrum. |
Undervisningsformer
|
Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 225 arbejdstimer på følgende vis:
|
Arbejdsbelastning
|
Forelæsninger
|
36
timer
|
Workshop
|
6
timer
|
Forberedelse
|
138
timer
|
Eksamensforberedelse
|
45
timer
|
|
Litteratur
|
Der undervises med udgangspunkt i Jacobsen & Thorsvik: Hvordan Organisationer Fungerer, Hans Reitzels Forlag, 2. udgave (2008) som grundbog suppleret af en række artikler.
Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Learn for yderligere information. |