2011/2012 BA-HAJ_SELKRE Selskabs- og kreditret
English Title | |
Company Law and Finance Law |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 15 ECTS (450 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Placering | Fjerde quarter |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||
Selskabsret: Den studerende skal kunne beskrive de forskellige selskabsformer, der kendes i dansk ret. Den studerende skal kunne forklare ligheder og forskelle mellem de enkelte selskabsformer for så vidt angår de grundlæggende regler for beskyttelse af selskabsdeltagerne og selskabernes kreditorer. På denne baggrund skal den studerende kunne argumentere for fordelene og ulemperne ved de enkelte selskabsformer for den enkelte erhvervsdrivende. Derudover skal den studerende kunne redegøre for de grundlæggende principper vedrørende stiftelse, ledelse, afholdelse af generalforsamling og opløsning, der gælder for de enkelte selskabsformer. De studerende skal på grundlag af et konkret eksempel kunne bedømme, om en påtænkt eller gennemført disposition er lovlig i selskabsretlig henseende. Den studerende skal understøtte sin konklusion med henvisning til de relevante retskilder (den retsdogmatiske metode. Kreditret: Faget tager sigte på at bibringe de studerende kundskaber i de centrale dele af kreditretten. Dette vil ske ved en gennem¬gang og diskussion af en række regelsæt og baggrunden for disse. Undervisningen er delvist casebaseret, og en dokument- og opgavesamling er derfor et centralt værktøj i indlæringen. Ud over at give de studerende solide kundskaber inden for kreditretten (og dets sammenhæng med det virkelige liv) vil målet med faget være, at de studerende kan redegøre for og anvende de regelsæt, der er blevet gennemgået, herunder kunne forklare fagets begreber, at de studerende kan redegøre for forskelle i de forskellige regelsæt, forskelle i reguleringen og hvad der har ført til disse forskelle, og at de studerende kan identificere tilfælde, hvor det er tvivlsomt, hvilket regelsæt, der finder anvendelse, herunder argumentere for valg af løsning. | |||||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||
Selskabsret: | |||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||
Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 450 arbejdstimer på følgende vis (ret til ændringer forbeholdes): | |||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||||
Pensum fastsættes nærmere, se lektionsplaenen på Learn. |