Læringsmål
|
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
-
Analysere en problemstilling ved at identificere den givne information og indsamle data, der besvarer veldefinerede statistiske spørgsmål
-
Anvende grafiske og numeriske metoder for at undersøge og summere data af en enkelt kategorisk eller kvantitativ variabel
-
Beskrive simpel sandsynlighedsregning og hvordan sandsynlighedsregning hjælper til at forstå den usikkerhed, der eksisterer i virkeligheden og hvordan sandsynlighedsfordelingerne relateres til inferensmetoderne
-
Identificere og retfærdiggøre rimelige deskriptive- og inferensmetoder til undersøgelse og analyse af data samt drage konklusioner
-
Analysere sammenhængen mellem variable; kategoriske, diskrete og kontinuerte ved anvendelse af kontingenstabeller, korrelation, regression, variansanalyse og tidsrækkeanalyse
-
Kommunikere konklusioner af den statistiske analyse klart og effektivt, dvs. identificere forbindelsen mellem de statistiske modeller og den virkelige verden
|
Eksamen
|
Statstik
|
Prøven i faget består af to delprøver:
|
Midtvejsprøve:
|
Vægtning
|
60%
|
Vurdering
|
Skriftlig stedprøve
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Ingen censur
|
Eksamensperiode
|
December/januar
|
Hjælpemidler
|
Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
|
Varighed
|
4 timer
|
Dele af prøven baseres på en forudgående data analyse (48 timers tag-hjem). Ved afslutningen af 4-timers prøven afleveres både resultaterne fra data analysen samt de øvrige besvarelser af opgaverne i 4-timers prøven. Syge/omprøve: afholdes efter de samme eksamensfordringer og -bestemmelser som den ordinære prøve jf. dog § 18 i studieordningen. Eksamensformen vil fremgå af eksamensopslaget på e-campus.
|
|
Afsluttende prøve:
|
Vægtning
|
40%
|
Vurdering
|
Skriftlig hjemmeopgave
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Ingen censur
|
Eksamensperiode
|
Maj/juni
|
Hjælpemidler
|
Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
|
Varighed
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
|
5 døgns tag-hjem projekteksamen med individuel besvarelse. Eksamen er tværfaglig mellem fagene Makroøkonomi og Statistik. Besvarelsen af eksamensopgaven må være på maks. 8 normalsider, ekskl. tabeller og figurer. Prøven bedømmes med en karakter for det statistiske indhold og en karakter for det makroøkonomiske indhold. Syge/omprøve: afholdes efter samme eksamensfordringer og -bestemmelser som den ordinære prøve.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
At give den studerende en alsidig og grundlægende introduktion til analytiske metoder indenfor deskriptiv dataanalyse, traditionelle statistiske modeller, forecasting og deres anvendelse i den private og offentlige virksomhed. Det analytiske og metodemæssige indhold i faget er: 1. Semester - Deskriptiv statistik, numerisk og grafisk.
- Introducerende sandsynlighedsregning og gennemgang af de mest vigtige sandsynlighedsfordelinger.
- Statistisk inferens, konfidensintervaller og test af hypoteser.
- Analyse af kategoriske variable ved brug af kontingenstabeller.
- Regressionsanalyse: simpel, multipel og kovarians.
- En-sidet og to-sidet variansanalyse.
2. Semester - Logistisk regression.
- Tidsrækker og anvendt forecasting.
|
Undervisningsformer
|
Undervisningen foregår ved storholdsforelæsninger kombineret med øvelsestimer på enkelthold. På andet semester er der to casedage hvor det forventes at de studerende fremlægger casene.
|
Litteratur
|
1. semester: Newbold P., Carlson W. L., Thorne B. (2010):”Statistics for Business and Economics”, Pearson. Software Package: SAS/JMP
2. semester: Makridakis S. G., Wheelwright S. C., Hyndman R. J.,(1998):”Forecasting: Methods and Applications”, Wiley. Software Package: SAS Institute – JMP |