2011/2012 BA-IVK_TTT Fællesfag: Tanke, tekst og tale
English Title | |
Common course: Public speaking |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 10 ECTS (300 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
1. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for BA i international virksomhedskommunikation |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Målet er at styrke de studerendes mundtlige, skriftlige og argumentative kompetencer. Med udgangspunkt i retorisk teori og metode kvalificeres de studerende til:
| |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Kursets tre temaer (argumentation, skriftlig og mundtlig fremstilling) udprøves ved én samlet eksamen, som består af i alt fire dele: • En skriftlig ytring (tekst maks. 2 normalsider) • En mundtlig ytring (tale 5 min) • Situationsbeskrivelser for tale og tekst • Dialog med eksaminator Den skriftlige og mundtlige ytring behandler det samme. Den studerende vælger selv sit emne og formål. De to ytringer adresseres og tilpasses til to forskellige modtagere. Den studerende vælger selv de specifikke modtagere. Hvilke modtagere der er valgt, samt de øvrige situationelle omstændigheder, redegøres der for i de to situationsbeskrivelser der afleveres sammen med den skriftlige ytring. Dialogen tager afsæt i de valgte modtagere og situationer, og fokuserer på deres betydning for den mundtlige og skriftlige ytring. De studerende skal kunne: • Formulere sig klart og overbevisende i skrift og tale, herunder: · formulere sig i overensstemmelse med situation og genre · formulere sig hensigtsmæssigt i forhold til formål og modtager · formulere sig på nærværende, fængende og korrekt vis · demonstrere kendskab til tekst- og taledelenes forskellige funktioner · udnytte sprogets ”artistiske” muligheder • Fremføre hensigtsmæssige og gyldige argumenter, herunder: · sondre mellem argumentative og ikke-argumentative ytringer · give en begrundet forklaring på hvorfor de fremførte argumenter er medtaget · kunne udpege alternative argumenter | |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Kurset introducerer de studerende til retorikkens grundbegreber – herunder situationslære, appelformer, forarbejdningsfaser, argumentationslære, mundtlighed, skriftlighed, genre, sprogfunktioner og evidentia. Kurset er centreret omkring tre hovedtemaer: Tanke i form af argumentationslære, hvor der fokuseres på udfindelse og vurdering af argumenter; tale i betydningen levende og overbevisende mundtlig fremstilling og tekst forstået som produktion af klare og overbevisende skriftlige ytringer. De tre elementer behandles, dels sideløbende, dels som sammenflettede og gensidigt afhængige temaer. Der arbejdes både med teori, begrebstilegnelse og praktiske øvelser. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Der veksles mellem fællesforelæsninger, holdundervisning og praktiske øvelser, hvor den studerende selv producerer mundtlige og skriftlige ytringer. I kurset indgår en øvelsestale, som danner grundlag for eksamenstalen, og et antal skriftlige hjemmeopgaver. | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Jonas Gabrielsen & Tanja Jul Christiansen: Talens Magt. Gyldebdal/Academica, 2010/2009. Evt. supplerende litteratur opgives på semesterplan |