2011/2012 BA-TIUS Udvikling af større systemer
English Title | |
Development of Larger Systems |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 22,5 ECTS (675 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
4. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
For såvel den afsluttende opgave som kursuseksamen gælder, at den studerende skal kunne:
| |||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Det forventes at de studerende har forudsætninger svarende til at have gennemført 1., 2. og 3. semester af uddannelsen, herunder grundlæggende viden om programmering og virksomheders informationssystemer. | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Hvor de systemer, der blev arbejdet med på 1. år af uddannelsen, var relativt små, enkle og overskuelige, skal vi i dette fag se på udvikling af større og mere komplicerede systemer. Vi vil se på, hvordan større IT-baserede systemer er opbygget, og hvilke centrale problemstillinger der er knyttet til deres udvikling. Der vil blive lagt vægt på at give de studerende erfaring med selv at kunne arbejde systematisk med udvikling og konstruktion af større systemer. Ved ”større” systemer forstås blandt andet
Ved udvikling af større systemer bliver det afgørende at anvende strukturerede og metodiske arbejdsformer til analyse, design, konstruktion og dokumentation. Dette er bl.a. med til at sikre effektive udviklingsprocesser og systemer af høj kvalitet – systemer der
Objektorienteret systemudvikling introducerer til metoder til systematisk at gennemføre et systemudviklingsforløb. Der er specielt fokus på forløbet lige fra den indledende analyse (hvad skal systemet kunne?) frem til design og programmering (hvordan skal det opbygges?). Undervisningen i dette modul
Menneske-maskin-interaktionintroducerer til principper for og teknikker til design for interaktive oplevelser og design af effektiv, hurtig og nem interaktion med større systemer. Der lægges vægt på forståelse af brugernes behov, på logisk og fysisk design og på prototyper og andre teknikker til afprøvning af brugergrænseflader. Undervisningen i dette modul
| |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Antal lektioner: 30 Forelæsninger 30 Øvelsestimer Der tilstræbes en tæt sammenhæng mellem modulerne, således at de samme typer af systemer belyses ud fra fagenes forskellige vinkler. Der lægges vægt på at forelæsningernes gennemgang af begreber og teorier understøttes af arbejde med praktiske opgaver i analyse, design, programmering m.m., herunder større og mere realistiske opgaver af flere ugers varighed. Instruktorer vil i vidt omfang blive anvendt i forbindelse med de studerendes arbejde med både mindre og større opgaver. Brug af e-læring LEARN vil blive brugt til distribution af undervisningsmateriale til de studerende. I forbindelse med større opgaver vil der på LEARN blive oprettet fora, hvor studerende, instruktorer og lærere kan stille spørgsmål og give svar af relevans for opgavernes løsning. | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Mathiassen, L., Munk-Madsen, A., Nielsen, P. A., Stage, J. (2001): Objektorienteret Analyse og Design, MARKO, Aalborg. (Kapitel 1-7, 9, 10, 12 - 21). |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 22,5 ECTS (675 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
4. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |