Læringsmål
|
Faget henvender sig til ansatte i den offentlige sektor og til andre der arbejder i politisk ledede organisationer (interesseorganisationer). Faget har en kraftig fokus på ledelse i politiske organisationer.
Det er fagets mål, at give de studerende kompetencer med henblik på at kunne identificere, analysere og udvikle forslag til løsning af organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger i offentlige og politiske ledede organisationer. Formålet med faget er at give deltagerne:
-
Viden om de specielle forvaltnings-, retslige-, organisatoriske og ledelsesmæssige forhold der kendertegner den offentlige sektor
-
Forståelse for den politiske dimension i politisk ledede organisationer
-
Et kritisk blik på de mange reformer, der i de senere år har kendetegnet den offentlige sektor og de organisatoriske- og ledelsesmæssige konsekvenser heraf
-
Kendskab til konditionerne for offentlig-privat samarbejde og partnerskaber
-
En dybere forståelse af hvordan man som leder og medarbejder kan agere hensigtsmæssigt i de mange krydspres, der opstår mellem forandringsprocesser og daglig drift i politisk ledede organisationer
|
Forudsætninger
|
Udbydes til alle HD studerende
|
|
Kontekst og dynamikker i politisk ledede organisationer:
|
Vurdering
|
Mundtlig med skriftligt forlæg
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Eksaminator
|
Eksamensperiode
|
Oktober, Uge 43
|
Hjælpemidler
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
|
Varighed
|
20 minutter
|
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Faget vil beskæftige sig med den politiserede organisation – kendetegn og vilkår, herunder de særlige retslige-, økonomiske-, forvaltningsmæssige-, og organisatoriske forhold, der gør sig gældende for sådanne organisationer. Endvidere ses der på: - Politik som problem/design, politik som proces/spil, politik som ordens- og meningsskabende instans
- Samspillet mellem det politiske niveau og det administrative niveau – magt og beslutningsprocesser
- Institutionelle processer
- Reformer-, forandrings- og udviklingsprocesser – muligheder, paradokser og konflikter og de ledelsesmæssige konsekvenser af disse
- Den fagprofessionelle organisation og ledelse af fagprofessionelle
- Det at være leder i politiske organisationer, særligt lederens handlingsmuligheder i de forskellige strategiske arenaer, der findes i og blandt organisationer og det spil, der foregår i disse sammenhænge
|
Undervisningsformer
|
Undervisningen understøttes af øvelser/casearbejde med henblik på at de studerende arbejder med praksisnærer problemstillinger.
|
Yderligere oplysninger
|
HD(O) administrationen Kilevej 14 A 2000 Frederiksberg hdo.ioa@cbs.dk |
Litteratur
|
- Chrisensen, T., Lægreid, P., Roness, P. G, og Røvik, K-A. 2009. Organisajonsteori for offentlig sektor: Instrument, kultur og myte. Universitetsforlaget. 2. udgave 2009.
- Pedersen, D., Greve, C. og Højlund, H. (red.) 2008. Genopfindelse af den offentlige sektor. Børsens Forlag. 1. Udgave. (Uddrag i kompendium)
- Leon L. Styringsparadigmer i den offentlige sektor. Jurist- og Økonomiforbundets Forlag. 1. udgave, 2010 (Uddrag i kompendium).
- Hansen, M. B. Teorier, modeller og begrebsdannelse i Offentlig Organisation og Forvaltning – et struktureringsperspektiv. Politologiske Skrifter, nr. 15/2006, Syddansk Universitet. (i Kompendium)
- Andersen, V. N. 2006. Netværksstyring og den postmoderne forvaltning. Politologiske skrifter 15/06. Syddansk Universitet (i Kompendium)
- Skærbæk, P. 2008. Tællighedens regime i praksis i P. Melander (red.): Det fortrængte offentlige lederskab: Offentlig ledelse efter New Public Management. DJØF Forlaget (i Kompendium)
- Rennison, B. W. 2011. Ledelsens Genealogi. Offentlig ledelse fra tabu til trend. Samfundslitteratur. (Uddrag i Kompendium)
|