2011/2012 DIP-IB02 International Sourcing and Supply Chain Management
English Title | |
International Sourcing and Supply Chain Management |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (AU) |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal: • Have viden om de væsentlige begreber og modeller relateret til virksomhedens valg af international sourcing strategi. • Demonstrere fuld forståelse af og kunne reflektere kritisk over de centrale teorier omkring virksomhedens vertikale integration; herunder, agent teori, transaktionsomkostningsteori og ressourcebaseret perspektiv. Den studerende skal kunne: • Anvende de relevante teorier og modeller til at behandle og analysere teoretiske og praktiske problematikker omkring virksomhedens internationale produktion og vertikale integration. • Anvende relevante modeller til at vurdere konkrete cases omkring virksomhedens internationale produktion og vertikale integration med henblik på at foretage et begrundet valg af strategi eller fremgangsmåde. • Fremlægge teori vurderinger, analyser og begrundede beslutningsforslag på et fagligt og sprogmæssigt højt niveau. Den studerende er i stand til: • Selvstændigt at kunne foretage begrundede valg og fravalg af teorier og modeller til løsning af komplekse opgaver relateret til international produktion og offshoring. • At indgå professionelt og aktivt i løsningen af opgaver samt præsentation af cases og resultater i gruppesammenhæng. Den samlede arbejdsbelastning dækker timer fordelt på undervisning, forberedelse og eksamensaktiviteter. | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
International Sourcing and Supply Chain Management | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Fagets mål er at give den studerende en indgående forståelse af virksomhedens globale værdikæde. Det forventes at den studerende forsynes med redskaber og teoretisk ballast omkring international indkøb, outsourcing/offshoring, kompetencesøgende investering og produktion. Faget er således en kontrast til International Trade and Foreign Direct Investment (fagmodul 1.) i og med at fokus flyttes fra virksomhedens fremadrettede værdikæde til den bagudrettede. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Fremmøde: Udover forelæsninger arbejdes der i høj grad med case analyse og de studerende kan forvente løbende at skulle fremlægge opsummeringer og analyser af konkrete cases. Yderligere anvendes gæsteforelæsninger til dybdegående analyse af særlige områder. Virtuel: Fagelementet er baseret på en kombination af virtuelle diskussioner de studerende imellem og en coach på basis af uploadede læringsmaterialer og opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper. De studerende vil igennem forløbet skulle fortolke materialet og videreformidle dette skriftligt til deres medstuderende. | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Pyndt, J. og T. Pedersen (2006): Managing Global Offshoring Strategies- A Case Approach, København: CBS Press |