2011/2012 KAN-CM_HR57 Human Resource Development
English Title | |
Human Resource Development |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc. |
Kursusansvarlig | |
| |
Steffen Löfvall Sidsel Jess Christian Claesen Marlene Voss | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Ved fagets afslutning bliver de studerende afprøvet i kritisk, selvstændig refleksion over fagets grundtemaer i forhold til den kontekst hvori de befinder sig. Målet med faget er at lægge kimen til den reflekterende HRD praktiker. Det forventes, efter sidste forelæsning, at de studerende kan forstå og fortolke fagets indhold ved hjælp af HRD faglige, teoretiske modeller og redskaber, sætte dette i relation til HRM linjens fag 1 - samt forstå og forklare fagets placering og berettigelse i en forretnings- og samfundsmæssig kontekst. Mere abstrakt forventes den studerende, som en musiker med sit nodeblad, umiddelbart at kunne læse og, straks derpå, begynde at spille efter dette. Der skal således demonstreres helt konkret HRD viden som afsæt til at kunne analysere historiske, nuværende og kommende lærings- og kompetencevedligeholdelses- og udviklingsbehov. Altså en bevægelse mellem reproduktion (de tre nederste trin på Blooms taxonomi) og produktion (de tre øverste trin på Blooms taxonomi). Mere konkret betyder det, at den studerende skal have tilegnet sig et overblik over HRD feltet, som sætter vedkommende i stand til overordnet at kunne bidrage med evidensbaseret indhold i forhold til teoretisk planlægning og praktisk gennemførelse af udvikling af de menneskelige ressourcer i en virksomhed. Målet nås af den studerende, underviseren og gæsteforelæsere ved gensidigt forpligtende involvering, hvilket kræver forberedelse og aktiv medvirken i den dialogbaserede undervisning. Det vil dermed være særdeles vanskeligt at begribe, forstå og kunne bruge fagets indhold og relation til den organisatoriske virkelighed uden, til hver forelæsning, at sætte sig ind i dagens pensum. Det samme gør sig gældende ved læsning af pensum - uden fremmøde til hovedparten af forelæsningerne.
| |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
48-timers individuel eksamen. Max. 10 sider pr. studerende. Bedømmes af underviseren alene. | |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Fagets formål | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningsformen er en vekselvirkning mellem forelæsninger, øvelser, casediskussioner og gæsteindlæg. | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Relevante artikler som: 1) uploades på Sitescape af underviseren samt 2) findes af de studerende i relevante CBS biblioteksdatabaser. |