2011/2012 KAN-MINIPRO Integreret miniprojekt i Forandringsledelse og Interventionsmetoder i psykologien
English Title | |
Integrated Project in Change Management and Intervention |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 22,5 ECTS (675 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse. | |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Ved eksamen skal den studerende demonstrere evne til at:
| |||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
None | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Integreret miniprojekt i Forandringsledelse og Interventionsmetoder i psykologien | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Semestrets gennemgående tema er ”forandringsprocesser” og består af følgende fag: Forandringsledelse: Faget fokuserer på udvalgte organisatoriske forandringsproblemstillinger såsom fusioner, downsizing, indførelse af ny teknologi og imageproblemer. I tilknytning hertil behandles centrale klassiske og nyere forandringsteorier samt metoder og værktøjer, der kan tages i anvendelse for at styre og facilitere forandringsprocesser. Kurset vil med udgangspunkt i forandringscases øve de studerende i at anvende teori og metode til at anlægge en reflekterende, analytisk tilgang til organisatorisk forandring. Interventionsmetoder i psykologien: Faget fokuserer på metoder til at udforske, intervenere i og evaluere social- og organisationspsykologiske fænomener. Det sker gennem diskussion og afprøvning af klassiske socialpsykologiske eksperimenter, reflekterende praksisteori, proceskonsultation, teambuilding, konfliktløsning og evalueringsmetoder. Formålet er at give den studerende indblik i og konkret erfaring med centrale, klassiske og nyere undersøgelses- og interventionsmetoder med henblik på at kunne analysere og vurdere metodernes principper, forudsætninger og implikationer. Her igennem sættes den studerende i stand til at kunne udvælge og tilrettelægge konkrete interventionsmetoder i relation til organisatoriske forandringsopgaver. Integreret miniprojekt: Miniprojektet er centreret omkring en konkret selvvalgt empirisk case og trækker på emner og tekster fra fagene Forandringsledelse og Interventionsmetoder i Psykologien. Formålet med det integrerede projektarbejde er at koble identifikation og analyse af et konkret organisatorisk forandringsproblem med udformning af en argumenteret interventionsplan. Samtidig er det formålet at opøve evnen til at formulere en præcis og kortfattet konsulentrapport. Dette sker dels gennem et gruppebaseret projektarbejde omkring en selvvalgt empirisk case, dels gennem klyngevejledningsseancer, hvor grupperne fremlægger og diskuterer de konkrete problemstillinger med feedback fra underviser. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Forandringsledelse: Holdundervisning, gæsteforelæsninger og cases Interventionsmetoder i psykologien: Forelæsninger, øvelser og vejledningssessioner Integreret miniprojekt: Klyngevejledning Semestrets 675 SAT fordeles på deltagelse og forberedelse til undervisningen i semestrets to fag samt til udarbejdelse af det integrerede miniprojekt. | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Indikativ Bogkøb
Kompendium Download
Forandringsledelse:
|