2011/2012 KAN-MLEIM_IKM3 Interkulturel organisationsadfærd, forretningsadfærd og ledelse
English Title | |
Interkulturel organisationsadfærd, forretningsadfærd og ledelse |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Undervisningens formål er at sætte de studerende i stand til at analysere kulturforskelles betydning for ledelses- og organisationsadfærd, internt i organisationer og mellem organisationer ud fra interkulturelle og kommunikative synsvinkler. De studerende skal opnå indsigt i samspillet mellem kulturforskelle på samfundsniveau og organisationsniveau og deres betydning for kommunikation og ledelsesadfærd, herunder deres rolle for virksomhedssamarbejde og –sammen¬slutninger. Det er endvidere målsætningen, at de studerende sættes i stand til at redegøre for de teoretiske perspektiver, som ligger til grund for de metoder, teorier og analyser som anvendes i kurset. | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Interkulturel organisationsadfærd, forretningsadfærd og ledelse | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Prøveform Mundtlig individuel pensumeksamen på baggrund af en skriftlig mini-synopsis. Den mundtlige eksamen forudsætter at den studerende har afleveret en synopsis. Indholdet af den skriftlige mini-synopsis indgår ikke i bedømmelsen. Omfang/varighed Den individuelle, skriftlige synopsis skal omfatte maks. 2 sider a 2275 typeenheder. Aflevering jf. eksamensplanen. Til den mundtlige eksamination afsættes 20 minutter inkl. votering og feed-back. Målbeskrivelse I synopsen skal den studerende kunne • formulere en virksomhedsrelevant problemstilling ud fra eget valg og inden for kursets indholdsmæssige rammer • vise hvilke af kursets teorier og metoder, som er relevante for besvarelsen af den valgte problemstilling • skitsere en mulig problemløsning ved hjælp af de valgte synsvinkler, metoder og teorier. Ved den mundtlige prøve skal den studerende kunne • redegøre for synopsens problemstilling • redegøre for de teorier og modeller fra pensum som er relevante for ananlysen af synopsens problemstilling • dokumentere indsigt i kursets øvrige pensum. Syge-/omprøve • Syge/omprøve afvikles som den ordinære prøve. Eksaminanden kan vælge at gå til syge-/omprøve i samme, en forbedret eller en ny synopsis. | |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Undervisningen inddrager komparativ sociologisk litteratur der relateres til ledelses- og organisationsforhold i kulturelt forskellige områder af verden. Der inddrages cases og teoretisk litteratur om interkulturel ledelse og virksomhedssamarbejde. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Forelæsninger m.v. | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
|