2011/2012 KAN-PK40 Samfundets Kommunikative Differentiering
| English Title | |
| Samfundets Kommunikative Differentiering |
Kursusinformation | |
| Sprog | Dansk |
| Point | 10 ECTS (300 SAT) |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | Et semester |
| Placering | Efterår |
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
| Studienævn |
Studienævnet for cand.soc. |
| Kursusansvarlig | |
| |
| Fagområde/Category | |
| |
| Sidst opdateret den 29 maj 2012 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til at:
| |||||||||||||||
| Eksamen | |||||||||||||||
| 2-døgns individuel hjemmeopgave | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| Eksamination | |||||||||||||||
|
Prøven har form af en individuel 2-døgns hjemmeopgave à maksimalt 10 normalsider. Ved prøven skal den studerende være i stand til at: * identificere og adskille mindst to forskellige former for kommunikation * fremhæve og begrunde hvordan politik som en særlig problematik er på spil i de fremanalyserede kommunikationsformer * reflektere og perspektivere over de fremanalyserede iagttagelser | |||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Faget giver de studerende indsigt i og færdigheder til lave diagnoser af det moderne samfund som differentieret i et antal selvstændige kommunikationsfelter eller –systemer og herunder at fremanalysere forskellige logikker, der er på spil. På denne baggrund giver faget en introduktion til udvalgte systemer i samfundet og deres særlige former og kommunikationslogikker. Faget introducerer samtidig en række forskningsmæssige uenigheder vedrørende samfundets differentiering, forholdet mellem autonomi og afhængighed, samt åbenhed/lukkethed mellem systemer. Ligeledes bliver de studerende trænede i at skelne mellem hvornår, der er tale om politik, som et særligt kommunikationssystem og hvornår der er tale om det politiske, som et generelt fænomen knyttet til al kommunikation. | |||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||
| Undervisningsformen veksler mellem forelæsninger, plenumdiskussioner, caseøvelser og studenterbårne øvelsestimer. | |||||||||||||||
| Litteratur | |||||||||||||||
| |||||||||||||||