English   Danish

2012/2013  BA-2KOMSKIP  Ekstern og strategisk kommunikation i praksis

English Title
External and Strategic Communication in Practice

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 12,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed To semestre
Placering Efterår, Forår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation, BSc
Kursusansvarlig
  • Lena Zwisler - Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse
Fagområde/Category
  • Kommunikation/Communication
Sidst opdateret den 29-08-2012
Læringsmål
  • Den studerende skal være i stand til at vurdere og videreudvikle casens kommunikative problemstillinger på en tilstrækkelig kompleks måde, der demonstrerer den studerendes kommunikative evner og færdigheder i såvel praktiske løsningsforslag som refleksion.
  • Den studerende skal i sin selvstændige analyse kunne vurdere, analysere og videreudvikle den strategiske kommunikation og være i stand til at foreslå ændringer i praksis. 
Kvaliteten af analysen omfatter både argumentation, refleksion, konklusion og konsistens.
  • Den studerende skal være i stand til at anvende fagets værktøjer (repræsenteret i pensum) og reflektere over deres betydning i praksis.
  • Den studerende skal demonstrere sine praktiske færdigheder i at kommunikere i forskellige medier og være i stand til at reflektere over muligheder og begrænsninger ved valg af bestemte kommunikationsmedier.
Eksamen
Ekstern og strategisk kommunikation i praksis
Ekstern og strategisk kommunikation i praksis:
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommertermin
Hjælpemidler Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor

Eksamination
Prøven er intern og har form af, at den studerende individuelt og i løbet af ti døgn udarbejder en casebesvarelse inkl. konkrete tekstproduktioner på max. 15 normalsider. Ved bedømmelsen af prøven indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og formuleringsevnen. Eksamen foregår efter 4. semester.

Ved syge-/omprøven udarbejdes en ny casebesvarelse.

Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen. Der er ikke automatisk tilmelding til syge/omprøven i august og rettidig tilmelding er senest 2 uger før eksamen afholdes.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Subject: Ekstern kommunikation i praksis
SAT 206,25 / 7,5 ECTS

3. semesters overordnede tema er ekstern kommunikation i praksis. Undervisningen har overordnet fokus på kommunikations- og kampagneplanlægning. Desuden bliver de studerende introduceret for relevante journalistiske genrer, begreber og konkret nyhedsvurdering, hvilket primært kobles til pressemeddelelsen som genre og produkt.
 
Der arbejdes med forskellige metoder til at planlægge, analysere og udvikle den eksterne kommunikation. Semestrets arbejde foregår såvel individuelt som i grupper, da begge arbejdsformer kendetegner den moderne organisation. Overordnet set videreudvikles en række relevante kernekompetencer, hvor de vigtigste er evnen til at kunne kommunikere selv, samarbejde samt forstå, planlægge og udvikle ekstern kommunikation i en organisation.

Kursus: Strategisk kommunikation i praksis
SAT 206,25 / 7,5 ECTS
 
Temaet for 4. semester er ”Strategisk kommunikation i praksis”. Semestret har fokus på strategisk kommunikation, som paraply for organisationens interne og eksterne kommunikationsaktiviteter. I den forbindelse bliver den studerende introduceret for relevante tekster, der giver den studerende viden om relevante begreber som Corporate Communication og integreret kommunikation. Desuden har undervisningen fokus på den strategiske kommunikation med udgangspunkt i Issues Management, medarbejderkommunikation og brugen af sociale medier.
 
Det er målet, at den studerende får en praktisk erfaring med problemstillinger, processer og værktøjer, der knytter sig til strategisk kommunikation i praksis. Derudover skal den studerende lære at reflektere over hvilke valg, der tages i strategiarbejde, og hvilke konsekvenser valgene har i praktisk kommunikationsarbejde.

Undervisningsformer
Undervisningen i Kommunikationsværksteder er primært praktisk orienteret og understøtter udviklingen af de studerendes egne kommunikationsfærdigheder. Det er derfor påkrævet af de studerende, at de yder en aktiv indsats i og uden for Værkstedet. Der introduceres og diskuteres elementære teorier og værktøjer med udgangspunkt i organisationernes praksis. Underviseren påtager sig typisk en vejleder- og coachrolle, når de studerende arbejder med opgaveløsning. Der er dermed i meget lille omfang tale om fælles teorigennemgang fra underviserens side. Der er en udpræget dialogisk undervisningsform, og undervisningen foregår udelukkende i et særligt indrettet medieværksted, hvor de studerende også har mulighed for at arbejde selvstændigt udenfor undervisningstimerne.

Eksamen udløser 12,5 ECTS / 343,75 SAT:
Undervisningsaktiviteter: 74
Forberedelse: 144,75
Eksamensaktivivteter: 125
Foreløbig litteratur

Offentliggøres på CBSLearn ved semesterets start.

Sidst opdateret den 29-08-2012