|
Sprog
|
Dansk
|
Prøve-ECTS
|
7,5
ECTS
|
Type
|
Valgfrit
|
Niveau
|
Bachelor
|
Varighed
|
Et semester
|
Placering
|
Forår
Skema: Tirsdag kl. 11.40-14.15, uge 6, 8-16.
ænringer kan forekomme.
|
Tidspunkt
|
Se skemaet på e-Campus
|
Max. antal deltagere |
30
|
Studienævn
|
Studienævnet for BA i international virksomhedskommunikation
|
Kursusansvarlig
|
-
Michael Herslund
- Department of International Business Communication
|
Kurset vil løbe over 12 uger af 2 ugentlige konfrontationstimer.
|
Fagområde/Category
|
-
Politisk ledelse, offentlig forvaltning og international politik/Political leadership, public management and international politics
-
Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
-
Økonomisk og organisatorisk sociologi/Economic and organizational sociology
|
Sidst opdateret den 01-11-2012
|
Læringsmål
|
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
-
Demonstrere forståelse for forskellige nationale udviklingsforløb i EU’s nye medlemsstater, derunder hvilken indvirkning tidligere politiske, sociale og kulturelle forhold har for den regionale og lokale udvikling.
-
Foretage casebaserede studier af de institutionelle betingelsers betydning for erhvervsøkonomi, herunder policy formulering og foranstaltninger, der kan fremme udviklingen på regional og lokalt niveau
-
Fremlægge et selvvalgt problemområde af samfundsudvikling samt redegøre for mulige løsningsmetoder for problemet.
|
Eksamen
|
|
|
EU udvidelse og regional- og lokale erhvervsøkonomiske udviklingstendenser:
|
Prøveform
|
Skriftlig hjemmeopgave
|
Karakterskala
|
7-trins-skala
|
Censur
|
Ingen censor
|
Eksamensperiode
|
Forårstermin
|
Hjælpemidler
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
|
Varighed
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
|
For at kunne bestå kurset er det en forudsætning, at kursisterne deltager aktivt i diskussionerne under gennemgangen af tekster og fremlæggelsen af medkursisternes opgaver.
Alle kursister skal i løbet af kurset skrive to opgaver, der tager afsæt i selvvalgte problemstillinger inden for fagets genstandsfelt.
Den første opgave udarbejdes med henblik på præsentation i plenum. Opgaven må maximalt udgøre 3 normalsider, som efterfølgende skal fremlægges for de øvrige kursister. Fremlæggelsen skal udgøre 10 min. efterfulgt af 5 min. opponering fra de øvrige kursister.
Kurset afsluttes med den anden skriftlige opgave. Opgaven skal illustrere at de studerende selvstændigt formår, at analysere en selvvalgt problemstilling inden for fagets genstandsfelt. Opgaven må max. udgøre 6 normalsider.
Det er et beståelseskrav af de studerende formår at indarbejde den feedback de modtager fra opponenterne og underviseren i forbindelse med deres fremlæggelse i plenum.
Afslutningsvis afleveres kursets anden opgave. Opgaven skal ikke fremlægges, men afleveres i eksamensterminen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Kurset skal skabe forståelse for forskellige udviklingsforløb i de nye EU medlemslande, herunder hvilken indvirkning tidligere politiske, sociale og kulturelle forhold har for den regionale og lokale samfundsudvikling.
Kurset vil forløbe med kortere forelæsninger af Jeppe Juul Petersen, men vil i videst muligt omfang tilstræbe at involvere de studerende aktivt, bl.a. gennem fremlæggelse af udarbejdede skriftlige opgaver.
De studerende skal i løbet af kurset udarbejde og fremlægge deres opgaver for deres medkursister. Afslutningsvis skal alle have afleveret revideret udgave af deres opgave med indarbejdet kritik fra medkursister og underviser.
Opgaven bedømmes via 7-trinsskalaen.
Opgaven skal besvare en valgt problemstilling der inddrager pensum og empiri relateret til kursets genstandsfelt.
Det vil blive gennemgået på kurset, hvilke kriterier, en opgave skal opfylde, og hvordan det skal opbygges, herunder hvilke kriterier, det bedømmes på.
|
Undervisningsformer
|
Undervisningen foregår med udgangspunkt i kortere forelæsninger med henblik på at skabe fælles referencegrundlag.
Undervisningen fokuserer på case-baserede studier. De studerende skal præsentere selvvalgte problematikker inden for relevante fagområder med efterfølgende paneldebat.
|
Foreløbig litteratur
|
Til gennemførelse af kurset foreslås foreløbigt følgende litteratur: Bøger:
Dinan, D. (2010): Ever Closer Union: An Introduction to European Integration
Wallace, H. (eds.) (2010): Policy-Making in the European Union (New European Union)
EU dokumenter om udvidelsen og partnerskabsaftaler fra EU Kommissionens hjemmeside
Drulák, P (2004): National and European Identities in EU Enlargement, Institute of International Relations, Prague
Bogason, P (2000): Public Policy And Local Governance, Institutions in Postmodern Society, Edward Elgar Publishing Limited
Sucháček, J., J.J.Petersen (eds.)(2010): Developments in Minor Cities: Institutions Matter VŠB , Technical University Of Ostrava
Sucháček, J. (2008): Territorial Development Reconsidered, Technical University Of Ostrava
Artikler:
Petersen, J. J. (2008): Industrial Strongholds in EU. In: Současná Evropa a Česká republika. Prague: Centrum evropských studií, Vol. 1
Petersen, J. J. (2008) Enlargement, hospitality and transformative powers - The Cases of Moldova and UkraineIn: Kakanien Revisited, Vienna, Available: Http://www.kakanien.ac.at/beitr/fallstudie/JPETERSEN1.pdf
|