English   Danish

2012/2013  BA-FVT1  Fagets videnskabsteori, 2. semester

English Title
Theory and philosophy of science

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Placering Forår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og matematik, BSc
Kursusansvarlig
  • Søren Brier - Department of International Business Communication
Fagområde/Category
  • Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of science
Sidst opdateret den 23-10-2012
Læringsmål
  • Redegøre for fagets teorier, analysestrategier og begreber, deres anvendelsesmuligheder og begrænsninger. 
  • Kombinere og diskutere fagets teorier, analysestrategier og begreber og anvende dem på cases. 
  • Diskutere sammenhænge mellem fagenes teoretiske perspektiver. 
  • Være i stand til at skrive klare og velbegrundede problemformuleringer og metodologiafsnit i deres egne værker.
  • Udtrykke sig klart, tydeligt og kvalificeret på skrift.
Eksamen
.
Individuel mundtlig eksamen på baggrund af essay:
Prøveform Mundtligt med skriftligt forlæg
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Bi-eksaminator
Eksamensperiode April og August
Hjælpemidler Uden forberedelse
Varighed 20 minutter
Individuel eksamination med to eksaminatorer. Opgaven må max. være 5 normalsider og kan udarbejdes individuelt eller i grupper af 2-4 studerende. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af opgavens faglige indhold og den mundtlige præstation.

For syge-/omprøve gælder følgende bestemmelser: For studerende, der har deltaget i udarbejdelsen af opgaven/har afleveret opgaven, men ikke består eller er syg ved den mundtlige eksamen, vil syge-/omprøven bestå af en ny mundtlig eksamen på baggrund af den allerede udarbejdede opgave. Studerende, der ikke har deltaget i udarbejdelse af/har afleveret  opgave pga. sygdom, skal indlevere en opgave forud for den mundtlige syge-/omprøve.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med Fagets videnskabsteori er at bibringe de studerende refleksiv indsigt i det videnskabsteoretiske grundlag for anvendelsen af matematiske/kvantitative metoder så vel som kvalitative metoder og løsningsmodeller i moderne erhvervsøkonomi for derigennem at styrke deres analytiske kompetencer og bevidste metodologiske valg mht. anvendelse af teorier og metoder ved identifikation og løsning af problemer i virksomhederne.

Fagrelevant indføring i overordnede og centrale filosofiske og videnskabsteoretiske problemstillinger og retninger med særlig vægt på matematik, statistik og logisk ræsonnement som videnskabstype i forhold til f.eks. fortolkningsvidenskab og kvalitative metoder i samfundsvidenskaberne og videnskabsteoretiske overvejelser og problemstillinger ved løsning af erhvervsøkonomiske problemer..

Dette omfatter identificering af problemområder, problemer og relevante metoder gennem en refleksiv forståelse af de mulige konsekvenser af metodologiske valg omkring kvalitative og kvantitative metoder og deres eventuelle kombination, herunder valg af matematisering af genstandsområder og valg af statistiske modeller.

Undervisningsformer
Forberedelse
120
Undervisning
24
Eksamen
81
Foreløbig litteratur

Brier, Søren (2006): Informationsvidenskabsteori, Samfundslitteratur, 2. udv. kap. 1-8., pp. 284 .

Nygaard, Claus (2005): Samfundsvidenskabelige Analysemetoder, Samfundslitteratur. Kap. 1-7, pp. 164.

Hendricks og Stjernfelt (2006): Tal en tanke, Forlaget Samfundslitteratur. kap. 1-13, pp. 222 halve sider = 111.


Artikler.

Gabrielsen, Gorm: (2005): ”Statistik - og det der ligner” pp. 23-55 i Bechmann Jensen og Christensen (red.) Psykologiske og pædagogiske metoder: Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder i praksis, Roskilde Universitets Forlag. PP. 23. Uddeles

Torben Elgaard Jensen, “Aktør-Netværksteori – en sociologi om kendsgerninger, karakker og kammuslinger” (2003). Du kan hente dette paper på:
http://imv.au.dk/~pba/Homepagematerial/systemudviklingsmateriale07/Torben%20Elgaard%20Jensen.pdf

Sidst opdateret den 23-10-2012