2012/2013
BA-HAF_OKUD Økonomisk teori og økonomisk udvikling
English Title
|
Economic Theory and Economic Development
|
|
Sprog
|
Dansk
|
Prøve-ECTS
|
7,5
ECTS
|
Type
|
Obligatorisk
|
Niveau
|
Bachelor
|
Varighed
|
Et semester
|
Placering
|
Forår
|
Tidspunkt
|
Se skemaet på e-Campus
|
Studienævn
|
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
|
Kursusansvarlig
|
-
Joachim Lund
- Department for Business and Politics
|
Fagområde/Category
|
-
Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of science
-
Ledelse/Management
-
Political Science/Political Science
|
Sidst opdateret den 15-01-2013
|
Læringsmål
|
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til at kunne:
-
dokumentere viden om centrale problemstillinger i den økonomiske teoris historie såvel som centrale elementer i Vestens økonomiske historie siden ca. 1700
-
sammenholde forskellige teorier eller skolers syn på centrale begreber og sammenhænge
-
gengive historiske og teoretiske problemstillinger, der har ført til ændrede økonomiske paradigmer
-
forholde sig kritisk til anvendelsen af fortidige teoridannelser i nutidige diskussioner.
|
Eksamen
|
|
|
Økonomisk teori og økonomisk udvikling:
|
Prøveform
|
Skriftlig hjemmeopgave
|
Karakterskala
|
7-trins-skala
|
Censur
|
Ingen censor
|
Eksamensperiode
|
Maj/juni
|
Hjælpemidler
|
Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
|
Varighed
|
48 timer
|
Eksamen er en individuel 48-timers opgave, der udarbejdes på baggrund af stillede spørgsmål med adgang til alle skriftlige og elektroniske hjælpemidler. Opgaven må maksimalt fylde 7 normalsider. Opgaven bedømmes af eksaminator, og der gives karakter efter 7-trinsskalaen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Kursets formål er at give den studerende indsigt i økonomisk teoris udvikling i moderne tid. Kurset koncentrerer sig om samspillet mellem Vestens økonomiske udvikling de sidste ca. tre hundrede år og dens betydning for fremkomsten af nye økonomiske teoridannelser eller skoler (”paradigmer”). Der lægges således vægt på såvel teoretisk indhold som den historiske baggrund, ligesom de humanistiske bevæggrunde delvist fremhæves.
Kurset dækker de væsentligste aspekter af de sidste tre hundrede års økonomiske teorihistorie og økonomiske udvikling. Vi kommer til at beskæftige os med nationalstaternes opkomst og merkantilismens velstandsbegreb / landbrugssamfundets vækstproblemer og det fysiokratiske svar / industrialiseringen og Adam Smiths fremskridtsoptimisme / 1800-tallets ’sociale spørgsmål’ og dets svar fra Malthus’ og Ricardos dystopier, Marx’ frigørelsesteori og Mills socialliberalisme / den moderne virksomhed og mikroøkonomiens fremkomst i form af marginalismen og den neoklassiske skole / 1930’rnes store krise og Keynes’ reguleringsteori / efterkrigstidens højkonjunktur, stagnationskrisen og Friedmans monetarisme / de seneste 20 års højkonjunktur og finanskrise og keynesianismens evt. genkomst.
|
Undervisningsformer
|
Kurset opbygges som en vekselvirkning mellem forelæsninger (fælles for alle hold) og øvelser i form af gruppearbejde og studenterpræsentationer af centrale tekster. Vi kommer til at diskutere problematiske sider ved de enkelte teorier såvel som deres evt. nutidige relevans. Hvilke teorier kan anvendes direkte i forståelsen af nutidens krise og krisebekæmpelse?
|
Arbejdsbelastning
|
Forelæsninger
|
24
timer
|
Forberedelser til forelæsninger
|
48
timer
|
Øvelser
|
24
timer
|
Forberedelser til øvelser
|
48
timer
|
Forberedelse af gruppefremlæggelser
|
20
timer
|
Organisatoriske opgaver/diverse
|
13
timer
|
|
Foreløbig litteratur
|
Roger Backhouse: The Penguin History Of Economics (2002)
Joachim Lund: Økonomisk teori og økonomisk udvikling (kompendium; 2013)
|
Sidst opdateret den 15-01-2013