2012/2013  BA-HAF_REOK  Regnskab og økonomistyring

Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
  • Carsten Ørts Hansen - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
Fagområde/Category
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Financial and management accounting
Sidst opdateret den 27-08-2012
De studerende vil i dette fag blive trænet i at analysere konkrete beslutningssituationer og anvende regnemodeller til løsning af disse. Samtidig hermed trænes de studerende i at kunne vurdere de præsenterede teoriers forudsætninger og anvendelighed
  • At kunne forstå, beskrive og anvende det dobbelte bogholderis princip i forbindelse med tolkning af årsregnskabsprincipperne.
  • At kunne forstå, beskrive og identificere nøgletal som værktøj til virksomhedsvurderinger.
  • At kunne forstå og anvende virksomhedsanalysen samt tolke og udlægge de opnåede resultater.
  • At kunne forstå og beskrive finansieringsregler og balancestruktur samt finansiering med henholdsvis egen- og fremmedkapital.
Regnskab og økonomistyring:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ekstern censor
Eksamensperiode Maj/juni
Hjælpemidler Med alle skriftlige hjælpemidler
Varighed 4 timer
Eksamen er en 4-timers skriftlig stedprøve med ekstern censur, og bedømmes ud fra 7-trinsskalaen. Alle skriftlige hjælpemidler samt lommeregner må medbringes
Eksamination
Eksamen er en 4-timers skriftlig stedprøve med alle skriftlige hjælpemidler samt lommeregner.

Ved syge-/omprøven kan den skriftlige stedprøve erstattes af en mundtlig prøve i hele pensummet uden forberedelse, jf. studieordningens bestemmelser om syge-/omprøver. Prøveformen vil blive annonceret på e-campus.

Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen i maj/juni. Der er ikke automatisk tilmelding til syge/omprøven i august og rettidig tilmelding er senest 2 uger før eksamen afholdes.

Faget Regnskab og Økonomistyring”på HA-FIL. studiet på CBS. Dette studiemateriale indeholder en oversigt over pensum og fælleslektioner samt holdlektioner.

Faget er en vigtig del i skabelsen af den tværfaglige profil som er grundlaget for HA-FIL. studiet. Faget giver således en grundlæggende introduktion og forståelse for virksomhedens økonomiske beslutningssituationer

Faget medvirker til dannelsen af en grundlæggende økonomisk forståelse for såvel ideelle, rationelle informationsbehandlings- og beslutningsmetoder som for de reelle organisatoriske vilkår for beslutningstagen og informationsanvendelse.

Vi vil i faget præsentere en lang række klassiske modeller og teorier, der er helt nødvendige for forståelsen af virksomheders beslutningssituationer. Faget danner et væsentligt grundlag for den videre diskussion og refleksion af erhvervsøkonomiske problemstillinger på HA-FIL. studiet som en kombinations-uddannelse. Vi har sammensat en gruppe af erfarne og engagerede folk til faget, der alle har erfaringer med undervisning af HA FIL. studerende, og i at sikre de studerende udvikler evnen til at lave beregninger og forholder sig kritiske og reflekterende til tallenes klare tale og deres formidling.

Undervisningen bygger på fælleslektioner og holdlektioner der gennemføres som lærerstyret dialog med relaterede studenterforberedte og studenterpræsenterede cases. Fælleslektionerne vil dække de væsentligste emner i pensum og blive understøttet i holdlektionerne af cases for at illustrere og perspektivere teorien. Det forventes, at de studerende deltager særdeles aktivt såvel ved fælleslektionerne som i holdlektionerne. I forbindelse med undervisningen lægges der op til løsningen af et antal øvelsesopgaver. Disse vil blive lagt ud på LEARN løbende.

LEARN vil blive anvendt til distribution af dokumenter til og fra de studerende. Al materiale fra de respektive holdlektioner skal såldes hentes på LEARN.

Modul, emne og antal lektioner:

Regnskab:10 lektioner
Økonomistyring:12 lektioner