2012/2013  BA-HAIEB  International Economics and Business

• Torben Pedersen - Center for Strategi og Globalisering
Sekeretær: Christel Sølvsten, chs.eco@cbs.dk
Fagområde/Category
  • Globalisering, international forretning, markeder og studier/Globalization, International Business, markets and studies
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 08-03-2013
Den studerende skal ved eksamen kunne
  • Udvise forståelse for og anvende økonomisk metode (inklusiv modelanvendelse) og analyseteknik indenfor ”international economics and business”.
  • Demonstrere overblik over de teorier, der gennemgås i faget. Overblik vil sige, at der skal kunne redegøres for teoriernes indhold, samt for deres empiriske anvendelighed.
  • Anvende de gennemgåede teorier og metoder i forhold til en virksomhedsspecifik problemstilling, hvor det kræves at den studerende kan relatere teoretiske problemstillinger til konkrete virksomhedscases.
Forudsætninger
Gennemført kursus i introducerende mikroteori på niveau med 1. år på HA- almen.

En øvelses-opgave skal være bedømt godkendt, for at den studerende kan indstille sig til den afsluttende prøve. Besvarelsen fremlægges mundtligt som en del af øvelses-undervisningen.
International Economics and Business
Prøven i faget består af to delprøver:
Midtvejsprøve:
Vægtning 30%
Prøveform Skriftlig stedprøve
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Forårstermin
Hjælpemidler Uden hjælpemidler
Varighed 2 timer

2-timers skr. multiple choice. Uden hjælpemidler, bortset fra godkendte lommeregnere (se studiets hjemmeside på E-Campus). Det er ikke tilladt at medbringe egen computer. Der er ingen internetadgang.

Syge/omprøve afholdes i august og efter samme eksamensbestemmelser som gælder for den ordinære prøve medmindre der er tale om en skriftlig stedprøve, hvor antallet af eksaminander til syge-/omprøven tilsiger, at denne mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve. Hvis mundtlig prøve, vil denne være 20 minutter med bi-eksaminator.
Eksamensformen vil fremgå af eksamensopslaget for syge/omprøven, der uploades på studiets sider på e-campus.

Afsluttende prøve:
Vægtning 70%
Prøveform Skriftlig stedprøve
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ekstern censor
Eksamensperiode Sommertermin
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed 4 timer
PC eksamen med adgang til personligt S-drev på CBS’ netværk, men uden adgang til internet. Egen computer (uden internetadgang) må medbringes som opslagsværk, hvilket vil sige, at eksamensbesvarelsen IKKE må laves på egen computer. Der leveres ikke strøm til egen computer.

Prøven vil blive stillet på dansk og engelsk og kan efter eget valg besvares på enten dansk eller engelsk. Besvarelsen må ikke være en blanding af de to sprog. Besvarelsen skal være forståelig, men skriftlig udtryksfærdighed indgår i øvrigt ikke i bedømmelsen.

Syge/omprøve afholdes i august og efter samme regler som den ordinære prøve.
Forudsætninger for indstilling til eksamen
Hver studerende skal lave en præsentation under en øvelsesgang for at kunne indstille sig til eksamen.

Globaliseringen betyder, at der er voksende international mobilitet af varer, kapital og arbejdskraft. Det giver nye muligheder og udfordringer for såvel virksomheder som samfundet i det hele taget. I kurset vil der blive fokuseret på disse udfordringer og muligheder. De studerende skal opnå kendskab og fortrolighed med analyseværktøjer og modeller, der gør dem i stand til at udnytte indsigten fra standardmodeller indenfor ”International Economics” såvel som ”International Business” på praktiske problemstillinger for virksomheder. Kurset giver de studerende et solidt teoretisk fundament, men fokus vil være på, hvordan denne indsigt udnyttes empirisk.
Kurset indeholder to perspektiver som introduceres parallelt. Det ene perspektiv baserer sig på modeller indenfor international økonomi, mens det andet perspektiv baserer sig på teorier indenfor international business. Her introduceres de studerende til hvordan man kombinerer indsigten fra de to perspektiver i forbindelse med praktiske problemstillinger. Denne del af kurset vil i høj grad blive baseret på cases.
Forelæsninger og øvelsestimer bestående af case analyse og opgaveregning.

Skræddersyet lærebog baseret på:

Skræddersyet lærebog af Asmussen, Pedersen og Sørensen (2013), som er baseret på P. Krugman, M. Obstfeld, & M.J. Melitz: International Economics, 9th Edition. Pearson og S.T. Cavusgil, G. Knight, & J.R. Riesenberger: International Business, 2nd Edition. Pearson

Undervisere: Torben Pedersen (SMG), Christian Geisler Asmussen (SMG) og Anders Sørensen (ECO)
Sidst opdateret den 08-03-2013