English   Danish

2012/2013  BA-HAJ_CSR  CSR og strategi

English Title
CSR and Strategy

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Placering Fjerde quarter
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, BSc
Kursusansvarlig
  • Christina Berg Johansen - Institut for Organisation
Fagområde/Category
  • Forretningsetik, værdiledelse og CSR/Business Ethics, value based management and CSR
Sidst opdateret den 22-02-2013
Læringsmål
De studerende skal efter endt kursus kunne:
  • Definere, hvad CSR er – som begreb og i praksis
  • Redegøre for forskellige perspektiver på CSR og sætte dem i forhold til hinanden
  • Diskutere CSR og kontraktlighed, herunder reflektere over frivillighed-kontrakt problemer i CSR
  • Sætte CSR ind i en juridisk kontekst
  • Diskutere hvorfor og i hvilken sammenhæng, det er og bliver vigtigt for virksomheder at arbejde med CSR
  • Angive hvordan virksomheder kan arbejde strategisk med CSR med udgangspunkt i cases
  • Beskrive CSR i en dansk kontekst - redegøre for centrale organisationer, rapporter og krav til virksomheders CSR arbjede
  • Forklare hvordan CSR har udviklet sig – historisk og begrebsligt
Eksamen
Corporate Social Responsibility og strategi
Corporate Social Responsibility og strategi - hjemmeopgave:
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ingen censor
Eksamensperiode Forårstermin
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed 24 timer
Prøven er en 1-døgns case, der maksimalt må fylde 5 normalsider. Prøven afholdes i juni og bedømmes alene af eksaminator.

Syge- og omprøve afholdes i august som en mundtlig eksamen uden forberedelse.

Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen. Der er ikke automatisk tilmelding til syge/omprøven og rettidig tilmelding er senest 2 uger før eksamen afholdes.

Se e-campus for flere detaljer.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Virksomheder møder stigende krav fra samfund og interessenter om arbejde med sociale og miljømæssige forhold, kaldet Corporate Social Responsibility (CSR). Forskellige aktørers politiske ønsker om fremme af CSR resulterer i en stigende mængde af soft law praksisser. Kurset vil give de studerende indsigt i de risici samt muligheder, der følger af disse krav og hvordan virksomheder kan indarbejde CSR strategisk i deres arbejde samt i relation til både interne som eksterne interessenter.

Undervisningsformer
Undervisningen vil bestå af klasseundervisning, case-beskrivelser og diskussion samt gæsteforelæsere med en praktisk juridisk baggrund for arbejde med emner relateret til CSR.

Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 206 arbejdstimer på følgende vis (ret til ændringer forbeholdes):
Arbejdsbelastning
Forelæsninger 40 timer
Forberedelse 131 timer
Eksamensforberedelse 35 timer
Foreløbig litteratur
Forfatter Titel på pensum Antal sider
Berg Johansen (2012) Sustainability-as-practice. A case study of managers’ micro-strategic work to integrate sustainability with business practices in a healthcare multinational
(Uddrag fra Erhvervs PhD afhandling om CSR program i Coloplast A/S)
(Uploades på Learn. S.117-139, 148-149, 199, 210)
26
Brunsson, N. (1993) The Necessary Hypocrisy
The International Executive, 1993, 35(1):1-9
9
Danish Crown Communication on Progress ("COP") report for the UN Global Compact, 2011/12, s.1-34 33
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Samfundsansvar, 2009 "Redegørelse for samfundsansvar – praktisk vejledning & inspiration"
1. udgave maj 2009, 2. udgave december 2010, s. 1-52
Kan downloades på: http://www.samfundsansvar.dk/sw50449.asp
48
Freeman, R.E.  (2008) Ending the So-Called “Friedman-Freeman” Debate
Business Ethics Quarterly, 2008, 18(2): 162-165 [Part of symposium essay collection called “Dialogue: Toward Superior Stakeholder Theory”]
4
Friedman, M. (1970) The social responsibility of business is to increase its profits
Corporate ethics and corporate governance, 1970: 173-178.
6
Ghoshal (2005) Bad Management Theories Are Destroying Good Management Practices
Academy of Management Learning & Education, 2005, 4(1): 75-91.
15
Hansen, Hans Krause (2011) Corruption and Risks
Review of International Political Economy, 2011, 18:2, p.251–275
25
Husted, B. W., & José de Jesus S. (2006) Taking Friedman Seriously: Maximizing Profits and Social Performance
Journal of Management Studies, 2006, 43(1): 75-91.
15
Jaye Ellis (2012) Shades of Grey: Soft Law and the Validity of Public International Law
Leiden Journal of International Law, volume 25, issue 2, June 2012, pp. 313-334.
21
Johnson, Langley, Melin & Whittington (2007) Introducing the Strategy as Practice Perspective
In: Strategy as Practice: Research directions and resources. Cambridge University Press 2007, pp.3-29
26
Kourula, A. (2010) Corporate engagement with non-governmental organizations in different institutional contexts – a case study of a forest products company
Journal of World Business, 2010, 45, p. 395-404
9
Locke & Romis (2007) Improving Work Conditions in a Global Supply Chain
Sloan Management Review, 2007, Vol.48, No.2, p.53-62
9
Maon, F., Lindgreen, A, & Swaen, V. (2009) Designing and implementing corporate social responsibility: an integrative framework grounded in theory and practice
Journal of Business Ethics, 2009, 87: 71-89.
18
McWilliams, A., & Siegel, D. (2001) Corporate Social Responsibility: A theory of the firm perspective.
Academy of management review, 2001, 26(1): 117-127.
10
Novo Nordisk Communication on Progress ("COP") report for the UN Global Compact, 2012, s.1-22 21
Olsen & Boxembaum (2009) Bottom-of-the-Pyramid: Organizational Barriers to Implementation
California Management Review, Vol.51, No.4, Summer 2009, p.100-125
25
Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2006) The link between competitive advantage and corporate social responsibility.
Harvard Business Review, 2006, 84(12): 78-92.
14
Porter, Michael & Kramer, John (2011) Creating Shared Value
Harvard Business Review, Jan-Feb 2011, p.62-77
15
Rahbek Pedersen, E., Thusgaard Pedersen, J., Jacobsen, Per Ø. (2011) Partnerskaber mellem virksomheder og NGO'er – når organisationer taler med og forbi hinanden.
Ledelse og Erhvervsøkonomi, 2011, nr. 4, s.33-48
15
Rasche, Andreas (2012) The United Nations and Transnational Corporations: How the UN Global Compact Has Changed the Debate
In: Lawrence, J./Beamish (eds.) Globally Responsible Leadership: Business According to the UN Global Compact. Thousand Oaks: Sage, pp. 33-49.
17
Regeringen, Danmark (2012) Ansvarlig vækst: Handlingsplan for Virksomheders samfundsansvar 2012-2015
Regeringen/ Erhvervsstyrelsen, 2012, s.3-14, kan downloades på:
http://www.evm.dk/~/media/oem/pdf/2012/pressemeddelelser-2012/26-03-12-ansvarlig-vaekst.ashx
11
Ruggie, John (2008) Protect, Respect and Remedy. A Framework for Business and Human Rights.
Innovations (UN published journal), Spring 2008, p.189-212
14
Seitanidi & Crane (2009) Journal of Business Ethics, 2009, 85, p.413–429 16
Vallentin, Steen (2011) Afkastet og anstændigheden – social ansvarlighed i kritisk belysning
Samfundslitteratur, 1. udgave 2011
226
 
Zadek (2004) The Path to Corporate Responsibility
Harvard Business Review, December 2004, p.125-132
8
(Mangler) Case study (ECCH), hentes hjem ultimo marts 2012 og lægges ud på Learn primo april 20
Antal sider i alt: 676
Sidst opdateret den 22-02-2013