2012/2013  BA-HAP_OMV  Omverdensudvikling

Fagområde/Category
  • Virksomhedsstrategi/Corporate and Business Strategy
Sidst opdateret den 10-08-2012
  • Anvendelse af fagets teorier og modeller til analyse af empiriske problemstillinger, der tager deres udgangspunkt i eksempler/cases.
  • Forklaring og sammenligning af fagets forskellige teorier og modeller, samt diskussion af deres styrker og svagheder, og anvendelighed på udvalgte eksempler/cases.
Omverdensudvikling
Omverdensudvikling:
Prøveform Mundtligt med skriftligt forlæg
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Bi-eksaminator
Eksamensperiode Maj/juni
Hjælpemidler Med alle skriftlige hjælpemidler
Varighed 20 minutter

Et skriftligt oplæg i form af synopsis med udgangspunkt i fagets faglige indhold, udarbejdes i grupper á max. 5 studerende. Det skriftlige oplæg må have et omfang af max. 5 normalsider pr. gruppe. Det skriftlige oplæg indgår ikke i bedømmelsen, men danner udgangspunkt for og er forudsætning for at man kan gå til eksamen. Eksamination varer 20 min. pr. studerende inkl. votering. Bedømmelsen foretages på grundlag af den mundtlige præstation.

Syge-/omprøve er en 20 minutters individuel mundtlig eksamen på baggrund af pensum og finder sted i august.

Fagets fokus er organisationens relationer til og interaktioner med dens omverden, samt hvordan organisationen kan udvikle strategier til håndtering af dens omverden. I faget introduceres; a) et sæt af teoretiske perspektiver på organisationens omverden, f.eks. interessent-perspektivet og det institutionelle perspektiv, og b) et sæt af problemstillinger vedrørende organisationens relationer til omverdenen, f.eks. virksomhedens sociale ansvar og virksomhedens omdømme. I løbet af undervisningen trænes analyse af organisationens omverden med henblik på udvikling af strategier for handling i relation til specifikke problemstillinger.

Undervisningsplanen er designet i 10 interaktive undervisningslektioner med udstrakt
studerendeinddragelse, hvorfor de studerende blandt andet forventes; a) at bidrage med
indsamling af data og konkrete organisationer og deres omverdensrelationer, b) at lave gruppearbejde, og c) deltage i øvelser med varierende indhold.

Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 300 arbejdstimer på følgende vis:
Arbejdsbelastning
Forelæsninger 30 timer
Læsning af ca. 600 siders litteratur 170 timer
Anden forberedelse til undervisningen, f.eks. caselæsning 30 timer
Udarbejdelse af gruppesynopsis 40 timer
Forberedelse til og deltagelse i eksamen 30 timer

Se lektionsplan på CBS LEARN.

Sidst opdateret den 10-08-2012