2012/2013 BA-IMK_FV Videnskabsteori
English Title | |
Theory of Science |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for BA i Interkulturel Markedskommunikation
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 12-07-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal kunne:
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Den studerende skal have indsigt i generelle og tværfaglige teoretiske og analytiske tilgange til videnskabsteori. Spørgsmål om forholdet mellem videnskabelige og andre former for viden, opfattelser af videnskabelighed, objektivitet, sandhed, videnskabelig videns generalitet, repræsentativitet og forudsigelseskraft, videnskabelige slutningsformer og sandhedskriterier er i centrum. Den studerende skal desuden have indsigt i forskellige metoder herunder forskellen på kvantitative og kvalitativ forskning og på naturvidenskabelige, fænomenologisk-hermeneutiske, samfundsvidenskabelige og tekniske tilgange til kommunikationsvidenskabelige analyser. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen vil forløbe som 13 dobbelttimer, hvortil det forventes, at man har læst til undervisningen og deltager aktivt med spørgsmål. Desuden med 12 dobbelttimer øvelser på seks hold á 30 personer med gruppebesvarelser af øvelsesspørgsmål i form af PP-fremlæggelse af en række cases til øvelsestimerne, som vi stiller spørgsmål til. Der gives også en introduktion og diskussion af essayeksamen og valg af emner ved studenterinstruktorer. Der gives desuden en times vejledning på gruppebasis per gruppe i forbindelse med skrivningen af essay. |
|||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Vejledende litteratur:
Artikler og kapitler til kompendium
|