2012/2013
BA-IMK_TOE Tekster i organisationen, engelsk
English Title
|
Writing Professional Texts, English
|
|
Sprog
|
Dansk
|
Prøve-ECTS
|
7,5
ECTS
|
Type
|
Obligatorisk
|
Niveau
|
Bachelor
|
Varighed
|
Et semester
|
Placering
|
Efterår
|
Tidspunkt
|
Se skemaet på e-Campus
|
Studienævn
|
Studienævnet for BA i Interkulturel Markedskommunikation
|
Kursusansvarlig
|
-
Lill Ingstad
- Department of International Business Communication
|
Fagområde/Category
|
-
Sprog og interkulturelle studier/Language and Intercultural Studies
|
Sidst opdateret den 12-07-2012
|
Læringsmål
|
Den studerende skal kunne
-
producere tekster på fremmedsproget inden for de genrer, som hyppigt forekommer i virksomheder og organisationer
-
producere tekster, som overholder de vigtigste sproglige, stilistiske og formelle konventioner for de pågældende genrer
-
tilpasse målsprogsteksten til modtageren, kommunikationssituationen og tekstens funktion
-
udtrykke sig skriftligt på fremmedsproget uden fejl, der i nævneværdig grad forstyrrer kommunikationen
-
udvise indsigt i revisionsprocesser, dvs. kunne foretage tekstrevision således, at det reviderede produkt opfylder de sproglige, stilistiske og genremæssige konventioner, såfremt sprogrevision indgår i eksamensopgaven
|
Eksamen
|
.
|
|
Tekster i organisationen, engelsk:
|
Prøveform
|
Skriftlig stedprøve
|
Karakterskala
|
7-trins-skala
|
Censur
|
Ingen censor
|
Eksamensperiode
|
December/januar
|
Hjælpemidler
|
Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
|
Varighed
|
4 timer
|
Prøven er en 4 timers skriftlig stedprøve, bestående af udarbejdelse af en tekst på engelsk inden for en af de gennemgåede genrer på basis af skriftligt oplæg. Desuden kan sprogrevision af tekst på engelsk indgå.
Omfang: Besvarelsen må maksimalt fylde 1 normalside. Såfremt sprogrevision indgår, må denne maksimalt fylde ½ normalside.
Syge-/omprøve: Afholdes efter samme regler som den ordinære prøve.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Den studerende skal kunne genrebestemme og producere tekster på fremmedsproget inden for de forskellige genrer, der typisk indgår i virksomheders og organisationers skriftlige interne og eksterne kommunikation. Derudover skal den studerende kunne tilpasse teksterne til forskellige målgrupper, fx i forhold til kulturforskelle eller andre relevante aspekter.
Endelig skal den studerende kunne bruge relevante fagtermer og skrive tekster, der overholder de vigtigste sproglige og stilistiske normer.
Der arbejdes med genrernes forskellige sproglige og stilistiske karakteristika, fx formelle krav til genren, format, sammenhæng og struktur, samt med planlægning af tekster og kontekstviden. På denne baggrund produceres der tekster på grundlag af cases og andre oplæg. Desuden arbejdes der med revision af tekster og kritisk brug af ordbøger og andre hjælpemidler samt med problemstillinger inden for grammatik, terminologi og sproglige strategier.
Endelig arbejder der med høflighedsstrategier, kulturs påvirkning af den sproglige form og engelsk som lingua franca.
|
Undervisningsformer
|
Kurset består af en kombination af holdundervisning, workshops, diskussioner, oplæg fra studerende, peer evaluation samt mundtlige og skriftlige øvelser. For at sætte kurset ind i en realistisk og praktisk sammenhæng vil en del af kurset være bygget op omkring en eller flere caseopgaver.
|
Arbejdsbelastning
|
Undervisning
|
21
timer
|
Forberedelse
|
75
timer
|
Selvstændigt fagligt arbejde
|
41
timer
|
Hjemmeopgaver
|
40
timer
|
Eksamen inklusive eksamensforberedelse
|
30
timer
|
|
Foreløbig litteratur
|
Vejledende litteratur:
- Bovée, Courtland L. & John V. Thill (2012): Business Communication Today, Pearson
- Michael Swan: Practical English Usage, 3rd ed., Oxford
- Tekster i organisationen - Writing Professional Texts in English – compendium, Academic Books
|
Sidst opdateret den 12-07-2012