| Læringsmål | 
    
      | Overordnet skal de studerende trænes i at analysere virksomhedens konkrete beslutningssituationer v.h.a. økonomisk teori, kunne opbygge og anvende ideelle beregningsmodeller på grundlag heraf samt vurdere modellernes forudsætninger og anvendelighed. De konkrete læringsmål – der gælder for såvel 4-døgnscasen som for den skriftlige 4-timers stedprøve – er som følger: 
                        At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a. marginalræssonementet 
                        At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a. optimeringsteori 
                        At kunne forstå og beregne indenfor efterspørgselsteori
                        At kunne forstå og beregne indenfor udbudsteori
                        At kunne forstå forskellene mellem markedsformer og betydningen heraf for valg af de modeller, der anvendes til - gennem beregninger - at optimere virksomhedens beslutninger i lyset heraf
                        At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a. pristeori
                        At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a. produktionsteori, samt
                        At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a. omkostningsteori
 | 
    
      | Eksamen | 
    
      | Virksomhedens økonomiske styring (1): Virksomhedens beslutningssituationer | 
    
      | 
                Prøven i faget består af to delprøver:
                
                 |  |  | A: |  | Vægtning | 50% |  | Prøveform | Skriftlig hjemmeopgave |  | Karakterskala | 7-trins-skala |  | Censur | Bi-eksaminator |  | Eksamensperiode | December/januar |  | Hjælpemidler | Se detaljerede bestemmelser nedenfor |  | Varighed | Se detaljerede bestemmelser nedenfor |  | 4-døgns-case, der skal besvares i grupper på 4  studerende – dog med individuel markering af de  studerendes indsats. Studienævnet fastsætter de  præcise regler for gruppedannelse. Besvarelsen af casen  må have et sideantal på max 20 normalsider eksklusiv  bilag. Hvis den studerende ønsker at udarbejde besvarelsen af  casen alene, skal denne max have et omfang på 15 normalsider  eksklusiv bilag. Bilag indgår ikke i bedømmelsen. Der  skal være klare angivelser af de individuelle studerendes  bidrag.  
 Intern prøve med bi-eksaminator.
 
 Syge-/omprøven afholdes efter samme regler som den  ordinære prøve, men der stilles en ny case. Hvis antallet  af eksaminander tilsiger det, kan syge-/omprøven i stedet  afholdes som en 20 min. individuel mundtlig prøve i pensum,  jf. § 16, stk. 2, litra b i 2012-studieordningen.
 | 
 |  |  | B: |  | Vægtning | 50% |  | Prøveform | Skriftlig stedprøve |  | Karakterskala | 7-trins-skala |  | Censur | Bi-eksaminator |  | Eksamensperiode | December/januar |  | Hjælpemidler | Med alle skriftlige hjælpemidler |  | Varighed | 4 timer |  | 4 timers skriftlig stedprøve. Alle skriftlige  hjælpemidler samt en godkendt lommeregner må medbringes.  Studienævnet udarbejder en liste over godkendte lommeregnere.  Den studerende er selv ansvarlig for at lommeregneren virker.  Tilsynet er berettiget til at foretage kontrol af om lommeregneren  er opført på studienævnets liste. Eksaminator og  bi-eksaminator.  
 Syge-/omprøven afholdes efter samme regler som den  ordinære prøve. Hvis antallet af eksaminander tilsiger  det, kan syge-/omprøven ændres til en 20 min individuel  mundtlig prøve, jf. § 16, stk. 2, litra b, i  2012-studieordningen.
 | 
 | 
    
      | Kursets indhold, forløb og pædagogik | 
    
      | Dette første økonomiske fag på HA(IT)-studiet skaber  en forståelse for virksomhedens beslutningssituationer, samt  for et erhvervsøkonomisk begrebsapparat til anvendelse i  forbindelse med virksomheders beslutningstagen. Det  erhvervsøkonomiske begrebsapparat der opbygges i løbet af  faget, medvirker til dannelsen af en grundlæggende  økonomisk forståelse for ideelle og rationelle  informationsbehandlings- og beslutningsmetoder i virksomheder.  Begrebsapparatet er overvejende opbygget af mikroøkonomiske,  normative beslutningsmodeller baseret på nødvendige,  simplificerende forudsætninger. 
 
 | 
    
      | Undervisningsformer | 
    
      | Ud over forelæsningerne, der danner grundstammen i undervisningen, lægges der op til løsningen af et stort antal øvelsesopgaver. De studerende vil herigennem blive trænet i at analysere konkrete beslutningssituationer og anvende beregningsmodeller til løsning af disse. Samtidig trænes de studerendes evne til at vurdere teoriers forudsætninger og anvendelighed. 
 Brug af e-læring:
 Under kurset vil LEARN blive anvendt til kommunikation til de studerende samt til distribution af undervisningsmateriale.
 
 | 
    
      | Arbejdsbelastning | 
    
      | 
          
            | Forelæsninger (15 * 2) | 30
                            timer |  
            | Forberedelse til forelæsninger | 60
                            timer |  
            | Øvelser i 2 hold (15 * 2) | 30
                            timer |  
            | Forberedelse til øvelser | 60
                            timer |  
            | Eksamen – 4 døgns-case | 30
                            timer |  
            | Eksamen – 4 timers stedprøve | 15
                            timer |  
            | Total: | 225
                            timer |  | 
    
      | Foreløbig litteratur | 
    
      | 
          Sider  i alt: ca. 750Salvatore, Dominick: Managerial Economics, 6. udg. McGraw Hill,  ca. 500 siderHavsteen, M. & Hedegaard, O.: Opgaver i  Erhvervs-økonomi – med supplerende noter. Jurist- og  Økonom-forbundets Forlag, ca. 200 siderHedegaard, O.: Div. supplerende noter. Trækkes fra LEARN,  ca. 50 sider |