2012/2013 DIP-HDIB_IB01 International Trade and Foreign Direct Investment
English Title | |
International Trade and Foreign Direct Investment |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (IB)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 01-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal:
• Have viden om og forståelse for de centrale teorier og modeller indenfor international handel, virksomhedens internationalisering samt etablering på internationale markeder. • Have kendskab til overordnede internationale handel og investeringstendenser. • Have kendskab til datakilder relateret til international handel, internationale markeder og virksomheder. Den studerende skal kunne: • Redegøre for og reflektere over teorier og modeller relateret til international handel, virksomhedens internationalisering samt etablering på internationale markeder. • Anvende relevante teorier og metoder til at vurdere og behandle konkrete problemstillinger relateret til international handel, virksomhedens internationalisering samt etablering på internationale markeder. • Formidle beslutningsgrundlag og løsningsmodeller på et fagligt højt niveau. Den studerende er i stand til: • Selvstændigt at foretage begrundede valg/fravalg af teorier og metoder til behandling af konkrete problemstillinger relateret til international handel, virksomhedens internationalisering samt etablering på internationale markeder. • Selvstændigt at identificerer og indhente relevant data og litteratur til behandling af opgaver i studie og arbejdsmæssigt sammenhæng. • At kunne indgå i samarbejde til behandling og løsning af faglige opgaver. Den samlede arbejdsbelastning dækker timer fordelt på undervisning, forberedelse og eksamensaktiviteter. |
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
International Trade and Foreign Direct Investment | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget behandler de teorier og modeller der forklarer handel med varer og ydelser på tværs af landegrænser, og har til formål at give de studerende et indblik i den multinationale virksomheds udvikling og rolle, samt paradigmer for etablering i udlandet. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Fremmøde:
Fagelementet er baseret på en kombination af forelæsning, diskussion og gruppebaseret case arbejde. Virtuel: Fagelementet er baseret på en kombination af virtuelle diskussioner med de studerende imellem og en coach på basis af uploadede læringsmaterialer og opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper. De studerende vil løbende igennem forløbet skulle fortolke materialet og videreformidle dette skriftligt til deres medstuderende. |
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Litteratur (foreløbig)
|