2012/2013 DIP-HDIB_IB09 Praktisk seminar
English Title | |
Practical Seminar |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (IB)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 05-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal: • Have viden om, forstå og være i stand til at anvende begreber, teorier, modeller og analyserammer på et selvdefineret problem i krydsfeltet mellem virksomhed og omverden • Være i stand til at vurdere og diskutere metodemæssig validitet, reliabilitet og virkefelt for generaliseringer af konklusioner på foretagne analyser Den studerende skal kunne: • Demonstrere evne til at formulere et problem og efterfølgende analysere dette, herunder begrunde valg af metode(r), der vælges til analyse af det opstillede problem • Demonstrere evne til kildesøgning med udgangspunkt i det formulerede problem – herunder kilder, der ligger ud over HD linjens pensum. • Placere det formulerede problem i en teoretisk kontekst • Demonstrere – eventuelt ved brug af empiri – problemets praktiske relevans • Identificere, forstå, analysere og vurdere de virksomhedsmæssige udfordringer, der er forbundet med problemet Den studerende er i stand til: • At diskutere, vurdere og kombinere relevante begreber, teorier, modeller og rammer • At deltage aktivt i en seminarrække og fremlægge analyseresultater og kritik flydende og overbevisende |
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Praktisk seminar | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||||
Fremmøde: Rapporten fremlægges mundtligt på et seminar og modtager mundtlig og skriftlig kritik fra medstuderende. Hver studerende deltager med diskussionsoplæg à 2 sider i fire andre seminarer. Den mundtlige fremlæggelse af seminarrapporten, hvert af de fire skriftlige diskussionsoplæg samt den mundtlige deltagelse i seminarrækken bedømmes med godkendt/ikke godkendt af underviseren. Hvis et diskussionsoplæg ikke godkendes, skal der i stedet afleveres en essayopgave på 3 sider for hvert oplæg, der ikke godkendes. Seminarrapporten indleveres til bedømmelse, efter at den er revideret iht. kritikken på seminaret. Virtuel: Rapporten fremlægges skriftligt på et seminar og modtager skriftlig kritik fra medstuderende. Hver studerende deltager med diskussionsoplæg à 2 sider i fire andre seminarer. Den skriftlige fremlæggelse af seminarrapporten, hvert af de fire skriftlige diskussionsoplæg samt den skriftlige deltagelse i seminarene bedømmes med godkendt/ikke godkendt af underviseren. Hvis et diskussionsoplæg ikke godkendes, skal der i stedet afleveres en essayopgave på 3 sider for hvert oplæg, der ikke godkendes. Seminarrapporten indleveres til bedømmelse, efter at den er revideret iht. kritikken på seminaret. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Formålet med denne seminarrække er, at den studerende får erfaring med akademisk projektskrivning og metode, særligt udarbejdelse af problemformuleringen. I forbindelse med seminarrækken integreres viden og færdigheder fra de øvrige fag og opgaver i studiet. Ved udarbejdelsen af det praktiske seminar fokuseres på det problemafklarende samt på centrale områder, metoder, teorier og processer. Seminarrækken er derfor en væsentlig træning i udarbejdelsen af afgangsprojektet. Til dette formål udarbejdes en individuel skriftlig seminarrapport, som gøres til genstand for kritik fra en gruppe af medstuderende ved en seminarbehandling. Der afholdes to indledende introforelæsninger, hvor seminarrækkens forløb samt centrale metoder gennemgås. Der ydes tillige 1 times vejledning pr studerende til udarbejdelse af seminarrapporten. Det forventes, at den studerende selv fremsætter forslag til emne og virksomhed, som herefter skal godkendes af den fagansvarlige, men der kan også blive udleveret et emne, såfremt dette måtte ønskes. Den studerende skal deltage aktivt i seminarrækkens diskussioner af medstuderendes seminarer på det respektive seminarhold og selv fremkomme med såvel selvstændige uddybede punkter til diskussion som evt. alternative/ konstruktive betragtninger, der kan støtte opgaveløser.
Seminarbehandlingen styres som udgangspunkt af opgaveløser (bistået af vejlederen) og har som formål at sikre, at seminarrapporten bliver behandlet på en hensigtsmæssig faglig og pædagogisk måde og ud fra en saglig og konstruktiv debat.
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Seminarformen skal muliggøre selvstændig argumentation og stillingtagen. Derfor etableres seminargrupper bestående af mindst 5 studerende i hver. Den dialogorienterede form og mindre undervisningshold skal muliggøre et aktivt og intensivt undervisningsforløb. | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Det er seminarets praktiske problemstilling, der danner grundlag for søgning og udvælgelse af litteraturgrundlaget, men det forventes, at den studerende tillige dokumenterer et solidt overblik over og indsigt i det pensum, herunder metodepensum, som indgår i HD (IB)-uddannelsens tidligere moduler. |