2012/2013 DIP-HDMM_MM09 Praktisk seminar
| English Title | |
| Practical Seminar |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Prøve-ECTS | 5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et quarter |
| Placering | Andet quarter |
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (MM)
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Fagområde/Category | |
|
|
| Sidst opdateret den 21-08-2013 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||||
|
Den studerende skal: • Have viden om og indsigt i den problemafklarende dels centrale områder, metoder, teorier og processer • Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis Den studerende skal kunne: • Demonstrere evne til at anvende det afsætningsøkonomiske begrebs-, teori- og modelapparat på en konkret praktisk problemstilling • Identificere og argumentere for væsentlige afsætningsøkonomiske problemstillinger/muligheder for en virksomhed i en given situation og på et givet marked • Diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri ud fra den praktiske situation og den teoretiske forståelse • Demonstrere evne til at opbygge hypoteser omkring forholdene på et konkret marked herunder angive, hvilke oplysninger det er nødvendigt at indsamle for at kunne drage relevante konklusioner om betydende forhold • Vise evne til problemidentifikation, problemformulering, problemafgrænsning og problembehandling med henblik på at kunne diagnosticere et afgrænset problem for en konkret virksomhed • Reflektere kritisk over de(n) valgte teori(er), metode(r) og empiri samt kunne vurdere deres anvendelighed for besvarelse af den valgte problemformulering Ved kursets afslutning skal den studerende kunne:
|
|||||||||||||||||
| Eksamen | |||||||||||||||||
| Praktisk seminar | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
|
Formålet med denne seminarrække er at træne den studerende i at definere, formulere, afgrænse samt analysere praktiske problemstillinger, herunder demonstrere evne til at diagnosticere et afgrænset problem for en konkret virksomhed.
I det praktiske seminar integreres viden og færdigheder fra de øvrige fag og opgaver i studiet. Ved udarbejdelsen af det praktiske seminar fokuseres på den problemafklarende dels centrale områder, metoder, teorier og processer og er derfor en væsentlig træning i udarbejdelsen af afgangsprojektet. Det praktiske seminar består af fire adskilte dele:
(3): Et hovedopponentoplæg (4): Aktiv deltagelse i seminarrækken i øvrigt. Det forventes tillige, at den studerende aktivt deltager i seminarrækkens diskussioner af medstuderendes seminarer på det respektive seminarhold og selv fremkommer med såvel selvstændig uddybet punkter til diskussion som evt. alternative/ konstruktive betragtninger, der kan støtte opgaveløser med den videre proces med afhandlingen. |
|||||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||||
| Seminarformen skal muliggøre selvstændig argumentation og stillingtagen. Derfor etableres seminargrupper bestående af minimum 6-8 studerende i hver. Den dialogorienterede form og mindre undervisningshold skal muliggøre et aktivt og intensivt undervisningsforløb. | |||||||||||||||||
| Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
|
Studieleder Flemming Cumberland |
|||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
|
Som ved afgangsprojektet er det seminarets praktiske problemstilling, der danner grundlag for søgning og udvælgelse af litteraturgrundlaget. Det forventes, at den studerende tillige dokumenterer et solidt overblik over og indsigt i det pensum, herunder metodepensum, som indgår i HD (MM)-uddannelsens tidligere fagmoduler. |
|||||||||||||||||