2012/2013 DIP-HDOP_LAF Ledelse af Forandringsprocesser
English Title | |
Ledelse af Forandringsprocesser |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Fredag kl. 8.00-13.15 i uge 35 og fredag kl. 8.00-15.15 i uge 38, 41 og 44 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (INF)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 05-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Viden •Den studerende opnår forskningsbaseret viden om teori, metode og praksis for ledelse af forandring gennem indføring i fire tilgange til ledelse af forandringer: En beslutningsorienteret/rational tilgang, en interessenttilgang, en konflikttilgang samt en kommunikationstilgang. Indenfor hver af disse fire tilgange bibringes de studerende en viden om dels hvordan forandringsprocesser forløber og kan anskues og dels hvilke muligheder og begrænsninger, der er for ledelse/intervention. •Ved at arbejde med fire forskellige tilgange til organisatoriske forandringer får de studerende mulighed for at forstå og reflektere over mulighederne og begrænsningerne ved de enkelte forandringsværktøjer i forhold til teori og praksis. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: •Anvende fagets fire forskellige videnskabelige perspektiver på organisationer til at tilrettelægge forandringsprocesser i organisationer, så de forløber så hensigtsmæssigt så muligt samt generelt kunne forstå organisatoriske forandringsprocesser og kunne se muligheder og begrænsninger for at kunne intervenere i disse. •Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger omkring organisatoriske forandringer samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller for tilrettelæggelse, ledelse og intervention i disse. •Indgå i organisatoriske forandringsprocesser og her formidle de faglige problemstillinger og løsningsmodeller, der er for at organisere og lede disse på tværs af både funktioner og ledelsesniveauer til såvel fagfæller som ikke-specialister. Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: •Håndterer organiseringen og ledelsen af organisatoriske forandringsprocesser som af natur er både komplekse og udviklingsorienterede. •Indgå i samarbejde på tværs af funktioner og ledelseslag omkring organisering, ledelse og gennemførelse af organisatoriske forandringer med en professionel tilgang.
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Eksamensmål: For at opnå karakteren 12 for 7. semester projektet skal den studerende kunne: •Opstille og argumentere for en velafgrænset relevant selvstændig problemformulering •Afgrænse besvarelsen således, at projektets analyser og diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne besvare problemformuleringen. •Skabe en sammenhæng imellem problemformulering, afgrænsning og disposition således at besvarelsen fremstår logisk i lyset af problemformuleringen. •Demonstrere kendskab til og anvendelse af relevante begreber, modeller, perspektiver og teorier fra det fag som projektet tager udgangspunkt i. •Diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri. •Skabe sammenhæng imellem valg af teori og empiri, f.eks. ved at teorien anvendes i analysen af empirien. •Dokumentere og/eller argumentere for analysens påstande i analyse og konklusion. •Formulere sig i skrift på en saglig og let tilgængelig måde. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Formål
Indhold
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
30 lektioner | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den 05-09-2012