2012/2013 DIP-HDO_14 Værktøjer til kommunikationsforståelse
English Title | |
Værktøjer til kommunikationsforståelse |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Fredag den 24. august 2012, kl. 8-16 Lørdag den 15. september 2012, kl. 9-16 Fredag den 12. oktober 2012, kl. 8-16 Lørdag den 10. november 2012, kl. 9-16 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 11-05-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||
Udbydes til alle HD studerende | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Fagets formål er, at styrke de studerendes evne til at arbejde i og med al den kommunikation, vi alle konstant er omgivet af i det organisatoriske miljø. At styrke grundlaget for de studerendes arbejde med Action Learning, afgangsprojekt og andre opgavetyper, der forudsætter indsigt i og anvendelse af kommunikativt materiale som interviews, dialoger, skriftlige redegørelser. Hovedparten af de situationer, de studerende involveres i, har en væsentlig kommunikativ side. Og en stor del af den ledelsesmæssige indsats, der kræves af dem i deres organisationer er også af kommunikativ art, mundtligt, skriftligt eller medieret på anden måde. Fagets mål er at støtte de studerendes forudsætninger for løbende personlig læring af det, der foregår i deres organisationer, og at styrke deres repertoire af mulige ledelsesinterventioner. Et væsentligt, men mere kortsigtet formål er at bidrage til at styrke de studerendes arbejde med deres AL- og afslutningsprojekt gennem opøvelse af deres evne til at finde, analysere og aktivt anvende relevant kommunikationsmateriale som led i projektarbejdet. Udgangspunktet er, at de studerende har erhvervet en grundlæggende forståelse af mikroprocessers dynamik i organisationer gennem Staceys CRP-teori, Weicks Sensemakingteori eller andre tilsvarende tilgange. På denne baggrund arbejdes i kurset mere dybtgående med forskellige vinkler på den kommunikation, der foregår i og omkring organisationer. Der introduceres forståelser og modeller, der går tæt på anvendelsen af sproget, i såvel skriftlig som mundtlig form. Blandt de behandlede tilgange og emneområder vil være. - Narrative forståelser og storytelling - Diskursanalyse - Argumentationsanalyse - Effektiv ledelseskommunikation - Menings- og handlingskoordinering |
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Gennem undervisningen vil teoretisk grundlag, nøglebegreber og modeller blive introduceret, men hovedtyngden i studiearbejdet vil være arbejde med cases og ikke mindt de studerendes eget datamateriale. | |||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||
HD(O) administrationen Kilevej 14A 2000 Frederiksberg 2000 Frederiksberg hdo.ioa@cbs.dk |
Sidst opdateret den 11-05-2012