2012/2013 DIP-HDO_15 Mangfoldighedsledelse i teori og praksis
English Title | |
Mangfoldighedsledelse i teori og praksis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Fredag den 24. august 2012, kl. 8-16 Lørdag den 15. september 2012, kl. 9-16 Fredag den 12. oktober 2012, kl. 8-16 Lørdag den 10. november 2012, kl. 9-16 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 11-05-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Efter at have gennemført faget skal de studerende: • Demonstrere fuld forståelse for de centrale begreber og teorier anvendt i faget samt være i stand til at forholde sig kritisk til og reflektere over ovennævnte teorier og metoder. • Have et historisk overblik over mangfoldighedsledelses oprindelse og historie. • Kunne identificere de mest dominerende diskurser inden for mangfoldighedsledelse. • Besidde særlig indsigt i sammenhængen mellem innovation, talentudvikling og læring i praksisfælleskaber, og så mangfoldighedsledelse baseret på forskning og cases inden for dette særlige felt. Faget giver de studerene færdigheder inden for at kunne: • Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets begreber, teorier, metoder og modeller. • Beskrive og vurdere de forskellige teoretiske og praktiske tilgange til mangfoldighedsledelse. • Analysere og kritisk forholde sig til relevansen af mangfoldighedsledelse i organisatorisk kontekst på baggrund af fagets begreber, teorier, metoder og modeller. • Koble mangfoldighedsledelse til relevant innovationsteori og teorier om organisatorisk læring og læring i praksisfælleskaber. Faget giver de studerende kompetencer til at kunne: • Vurdere, hvornår og i hvilke organisatoriske sammenhænge, at mangfoldighedsledelse er hensigtsmæssig samt knap så hensigtsmæssigt at anvende som ledelsesværktøj. • Anvende mangfoldighedsrelevante teorier og modeller til at vurdere og behandle praksis-relaterede opgaver. • Koble mangfoldighedsledelse til de på modul 3 præsenterede teorier med fokus på mikroprocesser og action-learning. |
|||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||
Dette fag udbydes KUN til de HDO-studerende | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Formål
Hensigten med valgfaget er at give de studerende en grundlæggende teoretisk indsigt i mangfoldighedsledelse kombineret med konkrete værktøjer til at lede en mangfoldigt sammensat medarbejderstab. Faget vil rumme forskellige tilgange til mangfoldighedsledelse – fra en konventionel tilgang til mangfoldighedsledelse som normativ og præskriptiv ledelsesdisciplin, til ledelse i en kompleks og paradoksal organisatorisk sammenhæng med fokus på situationelle og relationelle faktorer. De studerende får dertil indsigt i de mange dilemmaer og problemstillinger, som mangfoldighedsledelse rummer. Indhold
|
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Undervisningen vil primært bestå af præsentation og diskussion af teorier, kombineret med øvelser bl.a. med fokus på gruppedynamiske processer og inddrage brug af relevante ”kunstneriske metoder” præsenteret på modul 3. De studerende skal være aktive i undervisningen gennem studenter fremlæggelser og gruppeøvelser- også igangsat af studerende. Kurset bygger videre på og trækker på teori præsenteret på modul 3 (af fælles pensum). |
|||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||
HD(O) administrationen Kilevej 14A 2000 Frederiksberg 2000 Frederiksberg hdo.ioa@cbs.dk |
Sidst opdateret den 11-05-2012